Cyfrowa produkcja etykiet kwitnie. Aby wykorzystać ten wzrost, korzystając z zalet wynikających z cyfrowego druku etykiet i jednocześnie utrzymać produkcję analogową należy kompleksowo przekształcić podejście do usług druku.
Profesjonalny druk etykiet stanowi dziś bardzo dużą gałąź rynku. Producenci muszą wciąż tworzyć nowe, wyróżniające się identyfikacje i marki, a ilość zastosowań niestandardowych rodzajów etykiet wciąż rośnie. W ostatnich latach ilość drukowanych etykiet w przeliczeniu na metry kwadratowe wzrosła niemal dwukrotnie. Nawet w epoce Internetu wzornictwo etykietowe wciąż odgrywa bardzo istotną rolę w odbiorze produktu przez klientów. Etykieta lub naklejka na butelce lub opakowaniu niesie ze sobą przekaz i tożsamość marki.
Najnowsze dane z instytutu badań marketingowych Smithers Pira pokazują, że liczba metrów kwadratowych wydrukowanych w tym sektorze wzrosła z 4 miliardów w 2014 r. do 7 miliardów w 2017 r.
Czym jest drukowanie etykiet?
W dzisiejszym świecie żadna marka nie mogłaby funkcjonować bez etykiet w jakiejkolwiek rzeczywistości sprzedażowej. Niemal na każdym produkcie znajdziemy wielobarwne ilustracje: w punktach sprzedaży detalicznej, aptekach, sklepach dla majsterkowiczów, a nawet w hurtowniach i centrach ogrodniczych, bez względu na to, czy produkty są zapakowane w butelki, tubki, słoiki, doniczki, tacki czy innego rodzaju pojemniki, owinięte folią termokurczliwą, a nawet przyklejone bezpośrednio do najróżniejszych towarów, od kosiarek do trawy przez rakiety tenisowe, aż po odzież czy narzędzia.
Etykiety stanowią pierwszy i podstawowy nośnik identyfikacji marki i reklamy wszelkiego rodzaju towarów. Służą też do przekazywania konsumentom istotnych informacji o produkcie – zarówno marketingowych jak i regulowanych przepisami – takich jak waga lub objętość, dane kontaktowe dostawcy lub producenta, skład lub zawartość, a także sposób przechowywania, obsługi, spożywania czy użytkowania, oraz informacji dotyczących bezpieczeństwa.
Ponad to niemal wszystkie etykiety posiadają obecnie kod kreskowy – wzór czarno-białych linii, skanowany podczas kasowania w celu identyfikacji i ustalenia ceny produktów na kasie. W sektorach produkcji, obsługi, wysyłki i dystrybucji stosuje się także etykiety z kodami kreskowymi, które wykorzystuje się na najróżniejsze sposoby. Pozwalają one na automatyzację montażu i produkcji produktów, łatwą identyfikację poszczególnych części i komponentów, a także śledzenie produktów w łańcuchu dostaw.
Innowacje w tym zakresie przyniósł w ostatnich latach rozwój specjalnych etykiet, dzięki którym możemy skorzystać ze smartfona, z wykorzystaniem technologii AR(Augmented reality), by łatwo uzyskać dostęp do stron internetowych, uzyskać dodatkowe informacje o produkcie, brać udział w konkursach, grać w gry lub udzielać się w sieciach społecznościowych. Niektóre etykiety posiadają nawet zmienne lub mocno spersonalizowane elementy.
Krótko mówiąc, etykiety w takiej czy innej formie stały się podstawowym elementem nowoczesnego stylu życia. Nie dziwi zatem fakt, że to (obok elastycznych opakowań) jeden z najszybciej rozwijających się sektorów w całej branży drukarskiej, ze średnią wzrostu na poziomie 4-6% w skali roku na całym świecie od co najmniej 30 lat (aktualny wzrost szacuje się na 4,7%). Co więcej, wzrost w tym sektorze niemal zawsze osiąga poziom powyżej PKB. Na całym świecie etykiety wytwarza wyspecjalizowany sektor niszowych drukarni, który obecnie generuje ponad 60 miliardów USD obrotu rocznie… więcej na WWW.
Źródło: Konica Minolta