Od opakowań giętkich i etykiet do składanych kartonów i pudełek tekturowych, technologia cyfrowa szybko zyskuje popularność w produkcji opakowań. Na ten trend składa się kilka różnych czynników. Zapotrzebowanie na większą elastyczność produkcji i krótsze czasy wprowadzenia na rynek przyczyniają się do rozpowszechnienia druku cyfrowego w zastosowaniach opakowaniowych, ponieważ eliminowane są długie czasy realizacji – i koszty – analogowych procesów drukowania.
W odpowiedzi na potrzebę większej elastyczności coraz więcej właścicieli marek poszukuje rozwiązań, które umożliwiają częstsze zmiany projektów i efektywną produkcję krótkich serii. Marki poszukują również możliwości personalizacji lub wersjonowania, aby zwiększyć zaangażowanie konsumentów.
Ponadto, korzystając z większej elastyczności i zmienności technologii cyfrowej, projektanci opakowań mogą realizować przyciągające wzrok koncepcje kreatywne, zwiększające atrakcyjność produktów na półkach sklepowych. Na przykład, nie jest zaskoczeniem, że Smithers, dostawca usług konsultingowych i badań rynkowych, przewiduje, że rynek opakowań cyfrowych i etykiet będzie rósł o prawie 13% rocznie w okresie od 2017 do 2022 roku.
Obecnie na rynku dostępne są w pełni cyfrowe maszyny do szerokiej gamy zastosowań opakowaniowych. Wśród wiodących opcji dla opakowań giętkich znajdują się wysoce wydajne urządzenia UTECO Sapphire EVO W i Sapphire EVO M, opracowane wspólnie przez firmy Kodak i Uteco Group. Te szybkie urządzenia cyfrowe, zapewniające maksymalną szerokość wstęgi 1370 lub 650 mm, wykorzystują technologie ciągłego druku atramentowego oraz atramenty wodne firmy Kodak.
Cyfrowa wszechstronność dla konwencjonalnych procesów w produkcji opakowań
Portfolio firmy Kodak obejmuje także rozwiązania, które pozwalają drukarniom opakowaniowym wzbogacić tradycyjne procesy drukowania lub przetwarzania opakowań o elastyczności technologii cyfrowej. Systemy zadrukowujące KODAK PROSPER Plus i PROSPER S-Series zostały zaprojektowane z myślą o integracji z maszynami offsetowymi, fleksograficznymi lub wklęsłodrukowymi oraz liniami wykończeniowymi, takimi jak składarko-sklejarki czy oklejarki.
Dodają one cyfrową elastyczność do analogowych procesów druku i umożliwiają nowoczesne, hybrydowe scenariusze produkcyjne, bez utraty wydajności. Te wszechstronne rozwiązania w zakresie nadruku są odpowiednie do zastosowań w produkcji tektury falistej, kartonów składanych, etykiet i opakowań elastycznych.
„Post-COVID 19 – znaczenie bezpieczeństwa łańcucha dostaw, unikanie pustych półek w sklepie i możliwość reagowania na szybko zmieniające się wzorce popytu jest jeszcze ważniejsze dla marek i detalistów. Wszystko, co może zwiększyć szybkość reakcji i zwinność, będzie przydatne” – wyjaśnił Sean Smyth ze Smithers.
„Możliwość drukowania na różnych etapach procesu pakowania może być pomocna, pozwalając na podjęcie ostatecznej decyzji o wszystkich projektach graficznych później, bliżej konsumenta końcowego. To późne dostosowanie do potrzeb klienta może pomóc w skróceniu czasu wprowadzenia opakowania na rynek, co jest coraz ważniejsze. Wysokiej jakości rozwiązanie do nadruku pozwala na zadrukowanie części ostatecznego opakowania na żądanie. Może to dotyczyć różnych SKU, opakowań w różnych językach lub dodania do opakowania jakiegoś unikalnego identyfikatora.”
Systemy nadruku KODAK PROSPER ułatwiają dodawanie do opakowań elementów zabezpieczających, takich jak kody seryjne do śledzenia łańcucha dostaw, czy też treści przepisów regionalnych. Podobnie, zmienne elementy projektowe i marketingowe, takie jak zmienne kody dla kampanii loteryjnych lub hazardowych oraz aplikacje opakowań połączonych lub inteligentnych mogą być zintegrowane z projektami opakowań.
Dobrym przykładem tego typu zastosowań są systemy nadruku PROSPER S10 stosowane przez British American Tobacco w Azji. Systemy te służą do nadruku unikalnych kodów QR i zmiennych danych na opakowaniach przeznaczonych na rynek japoński. Po zarejestrowaniu się na stronie internetowej, konsumenci mogą wykorzystać kody QR do zbierania punktów lojalnościowych, które później pozwolą im wziąć udział w loterii z nagrodami. Zebrane w ten sposób dane o konsumentach pomagają firmie analizować zasięg jej produktów i opracowywać lepiej ukierunkowane kampanie marketingowe… więcej na łamach czasopisma Świat Poligrafii Professional.
Źródło: Kodak