spot_imgspot_img

Prepress zmienia się w szybkim tempie. Dlaczego mimo to pozostaje niezastąpiony?

Często dopiero wtedy, gdy inne wydarzenie ponownie podkreśli znaczenie danej wiadomości, człowiek naprawdę zwraca uwagę na jej znaczenie. To był news, kiedy pod koniec sierpnia 2022 roku Agfa-Gevaert sprzedała dział Offset Solutions. Trzy miesiące później, pod koniec listopada 2022 r., firma Fujifilm ogłosiła, że zamyka produkcję płyt drukarskich w Tilburgu w Holandii.

Dwie wiadomości, które na pierwszy rzut oka nie mają ze sobą wiele wspólnego – poza tym, że Agfa i Fujifilm to potęgi w dziedzinie prepressu. Jednak te dwa komunikaty sygnalizują, że wydaje się, że firmy straciły swoje zaangażowanie w przygotowanie do druku offsetowego.  Gdyby przemysł drukarski był notowany na giełdzie, spowodowałoby to ogromny spadek cen akcji. Ale i tak decyzje firmy są kolejnymi ciosami w środowisko drukarzy offsetowych, które nie do końca jest mniejszością w branży poligraficznej.

Fakt, że te dwa wydarzenia nastąpiły tak szybko po sobie, jest z pewnością zbiegiem okoliczności, ale może być również zapowiedzią ponownych wstrząsów w branży prepress. Z podobnymi konsekwencjami jak po bitwach o przejęcia w latach 1995-2005, w wyniku których pozostało tylko trzech dużych producentów płyt offsetowych Agfa, Fujifilm i Kodak oraz kilku producentów płyt specjalnych.

Tak jak jeden producent płyt drukarskich po drugim był przejmowany i znikał ze swoją nazwą, tak teraz decyzja Fujifilm jest sygnałem: Nie jest tu już potrzebne coś, co było ważne przez ponad 20 lat – dla zaopatrzenia przemysłu poligraficznego oraz dla obrotów i zysków Fujifilm. Wraz z zakończeniem produkcji płyt w Tilburgu, która rozpoczęła się w 2001 roku, Fujifilm sygnalizuje, że rynek europejski stracił na znaczeniu.

Jeśli chodzi o fuzje i przejęcia na rynku płyt drukarskich, to od prawie 20 lat panuje spokój. “Trójca płyt drukarskich” Agfa, Fujifilm i Kodak dokonały w tym okresie ogromnego postępu w dziedzinie płyt, stworzyły płyty pozbawione chemii i procesów technologicznych, stale podkręcały śrubę kosztów, targane rosnącymi cenami aluminium i surowców, zaangażowały się w rynek chiński. Kto wyprodukował które płyty i gdzie, stawało się coraz bardziej nieprzejrzyste. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat nikogo to specjalnie nie interesowało…

Więcej na łamach czasopisma Świat Poligrafii Professional


Prenumeruj Świat Poligrafii Professional | 360 PLN/rok (brutto)
ulica, nr. posesji, nr. lokalu, kod pocztowy, miasto
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak