spot_imgspot_img

Prepress zmienia się w szybkim tempie. Dlaczego mimo to pozostaje niezastąpiony?

- Reklama -

Często dopiero wtedy, gdy inne wydarzenie ponownie podkreśli znaczenie danej wiadomości, człowiek naprawdę zwraca uwagę na jej znaczenie. To był news, kiedy pod koniec sierpnia 2022 roku Agfa-Gevaert sprzedała dział Offset Solutions. Trzy miesiące później, pod koniec listopada 2022 r., firma Fujifilm ogłosiła, że zamyka produkcję płyt drukarskich w Tilburgu w Holandii.

Dwie wiadomości, które na pierwszy rzut oka nie mają ze sobą wiele wspólnego – poza tym, że Agfa i Fujifilm to potęgi w dziedzinie prepressu. Jednak te dwa komunikaty sygnalizują, że wydaje się, że firmy straciły swoje zaangażowanie w przygotowanie do druku offsetowego.  Gdyby przemysł drukarski był notowany na giełdzie, spowodowałoby to ogromny spadek cen akcji. Ale i tak decyzje firmy są kolejnymi ciosami w środowisko drukarzy offsetowych, które nie do końca jest mniejszością w branży poligraficznej.

Fakt, że te dwa wydarzenia nastąpiły tak szybko po sobie, jest z pewnością zbiegiem okoliczności, ale może być również zapowiedzią ponownych wstrząsów w branży prepress. Z podobnymi konsekwencjami jak po bitwach o przejęcia w latach 1995-2005, w wyniku których pozostało tylko trzech dużych producentów płyt offsetowych Agfa, Fujifilm i Kodak oraz kilku producentów płyt specjalnych.

Tak jak jeden producent płyt drukarskich po drugim był przejmowany i znikał ze swoją nazwą, tak teraz decyzja Fujifilm jest sygnałem: Nie jest tu już potrzebne coś, co było ważne przez ponad 20 lat – dla zaopatrzenia przemysłu poligraficznego oraz dla obrotów i zysków Fujifilm. Wraz z zakończeniem produkcji płyt w Tilburgu, która rozpoczęła się w 2001 roku, Fujifilm sygnalizuje, że rynek europejski stracił na znaczeniu.

Jeśli chodzi o fuzje i przejęcia na rynku płyt drukarskich, to od prawie 20 lat panuje spokój. „Trójca płyt drukarskich” Agfa, Fujifilm i Kodak dokonały w tym okresie ogromnego postępu w dziedzinie płyt, stworzyły płyty pozbawione chemii i procesów technologicznych, stale podkręcały śrubę kosztów, targane rosnącymi cenami aluminium i surowców, zaangażowały się w rynek chiński. Kto wyprodukował które płyty i gdzie, stawało się coraz bardziej nieprzejrzyste. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat nikogo to specjalnie nie interesowało…

Więcej na łamach czasopisma Świat Poligrafii Professional


Prenumeruj Świat Poligrafii Professional | 360 PLN/rok (brutto)
Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
ulica, nr. posesji, nr. lokalu, kod pocztowy, miasto
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

ANKIETA

Tym razem zapraszamy Was do wyrażenia swojej opinii na temat odbywających się targów w Polsce dla naszej branży. Mamy nadzieję, że będzie to także wywołanie tematu do nieco szerszej dyskusji o "pomyśle" na targi i uczestnictwie zainteresowanych wystawców i gości.

Czy targi dla naszej branży mają jeszcze sens?

Dziękujemy za Twój czas! Pozostań z nami w kontakcie. Jeżeli chcesz by przygotować ANKIETĘ dla Ciebie, odezwij się na adres e-mail naszego  redaktora.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img

Atrium Centrum Ploterowe

Stowarzyszenie Natureef

Ecco Plus

Drukarnia CDM Packaging