Nic nie trwa wiecznie. Pandemia też minie

Zmiany, jakie zachodzą i które są wynikiem istniejącej pandemii, prawdopodobnie dadzą nam się we znaki w najbliższych nie tylko tygodniach, czy miesiącach. Prawdopodobnie skutki zaobserwujemy zupełnie świadomie za kilka lat. Tak, za kilka lat. Bo niestety zmienia się wszystko.

Nie tylko postrzeganie naszej rzeczywistości ale także nasze szybkie, bezprecedensowe dostosowywanie się do wymagań współczesnego świata. Jednym z nich jest formuła komunikacji, która wyraźnie poszła w stronę pełnej cyfryzacji.

Spotkania online są teraz wygodną formą i chyba najbardziej rozpowszechnioną, nie tylko w strefie biznesu, ale także tej naszej wyjątkowo prywatnej, rodziny.

Czy jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że w ostatnich miesiącach dokonaliśmy przeskoku technologicznego, który w innych, tych bez pandemicznych warunkach trwałby może kilka lub nawet kilkanaście lat? Dla nas, dla naszego małego świata ograniczonego działaniem w poligrafii, wystarczy rozejrzeć się i przede wszystkim dostrzec te zmiany.

Jedną z nich jest przejście drukarni w obszary, które pozwalają im na działanie. Już wiemy, że niektórzy narzekający od lat szefowie dokonali cudu i w całości przeorganizowali swoje firmy. Dokonali optymalizacji, czyli wybrali jedynie taką produkcję, w której spełniają się od strony ekonomicznej. W ten sposób, pojawił się kurz na niektórych urządzeniach. W sumie, po co włączać, skoro i tak na nich nie zarabiają?

Mentalne przejście jest chyba największym sukcesem. Dostrzeżono automatyzację, robotyzację i wreszcie zaczęto wykorzystywać bardziej Internet. Nareszcie do czegoś się przydał. Dokładnie o tym, piszemy w tym wydaniu. W wielu materiałach przewija się to coś, co dzisiaj można byłoby powiedzieć podsumowaniem i spojrzeniem w przyszłość już bez obawy.

Nasze okładkowe materiały, bo w tym wydaniu pojawiają się aż trzy, praktycznie wszystkie mówią o zmianach, które stały się nieuchronne. W swoich wypowiedziach Janusz Cymanek, Grzegorz Szymczykowski czy Waldemar Lipka, choć funkcjonują w innych obszarach poligrafii, dostrzegają podobne wyzwania i zmiany.

A jest w tym wydaniu również II część materiału z Mateuszem Woźniakiem, który jeszcze bardziej dobitnie podkreśla zmiany w podejściu do oczekiwań rynku. I to nie jutro, czy pojutrze, tylko w długiej perspektywie.

Zachęcam do lektury tego wydania, które jest przy okazji pierwszym w 2021 roku. Oby ten rok nie przynosił zbyt wielu zmiennych, na które nie mamy wpływu. Oby ten rok zaprezentował również, jak bardzo jesteśmy świadomi dokonywanych wyborów.

Mirosław Pawliński

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

Opakowania i etykiety

spot_img
spot_img
spot_img

Ankieta

Zapraszamy do udziału w ankietach przygotowanych przez naszą redakcję. Zawsze warto wiedzieć więcej. Wyniki prezentowanych ankiet są publikowane na WWW lub w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional.

Dziękujemy za Twój czas!

Czy sztuczna inteligencja (AI) dla poligrafii to szansa czy zagrożenie?

Konica Minolta

Kodak

Polska Izba Fleksografów