spot_imgspot_img

Koenig & Bauer potwierdza swoje prognozy

Koenig & Bauer AG, Würzburg (“Koenig & Bauer”, WKN: 719350 / ISIN: DE0007193500), globalny dostawca technologii koncentrujący się na specjalnych zastosowaniach drukarskich, szczególnie w sektorze opakowań, może spojrzeć wstecz na korzystną pierwszą połowę 2023 r. i potwierdzić swoje prognozy na bieżący rok. W otoczeniu rynkowym, które pozostaje wyzwaniem, Koenig & Bauer udało się utrzymać na trajektorii wzrostu i poprawić rentowność. Pomimo utrzymującej się inflacji i trwających zakłóceń w łańcuchach dostaw, tymczasowy wzrost kosztów materiałów stopniowo ustępował.

“Nasze wyniki w pierwszej połowie roku wyraźnie pokazują, że zmierzamy w dobrym kierunku. Pierwszy kwartał 2023 roku był już dobry, ale w drugim kwartale nabraliśmy dalszego tempa pod względem rentowności. Dzięki temu byliśmy w stanie odnotować najwyższe półroczne przychody Grupy w najnowszej historii Spółki. Jednocześnie mogliśmy w dużym stopniu przenieść zwiększone koszty materiałów, personelu i energii oraz poprawić naszą rentowność. Również w tym przypadku jesteśmy na dobrej drodze. Jesteśmy przekonani, że nawet w trudnych ekonomicznie czasach istnieje duże zapotrzebowanie na zaawansowane technologicznie rozwiązania opakowaniowe i że jesteśmy pierwszym punktem kontaktu zarówno dla obecnych, jak i potencjalnych klientów”,

- Reklama -

powiedział dyrektor generalny dr Andreas Pleßke, dodając, że

“wysoki portfel zamówień świadczy o bardzo dobrej pozycji produktów Koenig & Bauer na rynku. Dzięki strategicznym partnerstwom nawiązanym w pierwszej połowie roku w zakresie drukowania banknotów, drukowania opakowań i zrównoważonej produkcji ogniw akumulatorowych umacniamy naszą pozycję rynkową w szczególnie atrakcyjnych dziedzinach oferujących potencjał na przyszłość. Stale ewoluujemy i jesteśmy w trakcie ciągłej metamorfozy.”

Wzrost we wszystkich segmentach zaowocował wzrostem przychodów Grupy o 21,3% do 596,4 mln euro, EBIT poprawił się do 5,4 mln euro

Przychody w pierwszej połowie 2023 r. wzrosły o 21,3% do 596,4 mln euro (rok poprzedni: 491,8m euro). Szczególnie dobre wyniki w drugim kwartale były szczególnie dobre, a przychody wzrosły o 24,5% do 315,4 mln euro (rok poprzedni: 253,4 mln euro), a tym samym przekroczyły ten sam kwartał poprzedniego roku, a także pierwszy kwartał 2023 r. Wszystkie segmenty przyczyniły się do tego wzrostu, przy czym segmenty Sheetfed oraz Digital & Webfed rozwijały się w szczególnie dynamicznym tempie. Zysk brutto wzrósł o 23,9% do 159,9 mln euro, a marża brutto wzrosła o 0,5 punktu procentowego do 26,8%.

Zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) wzrósł w pierwszej połowie roku o 8,4 mln euro do -5,4 mln euro (rok poprzedni: -13 .8m euro). Poprawa zysku operacyjnego w tym samym okresie poprzedniego roku wynika głównie z pozytywnego ogólnego wolumenu i efektów miksu oraz zdolności do bardzo dużego przeniesienia wyższych kosztów materiałów, energii i personelu poprzez ogłoszone podwyżki cen. EBIT poprawił się również w drugim kwartale o 3,1 mln euro z -5,3 mln euro w poprzednim roku do -2,2 mln euro. Marża EBIT w pierwszej połowie roku wzrosła do -0,9% (rok poprzedni: -2,8%), podczas gdy w drugim kwartale odnotowano wzrost marży EBIT z -2,1% w poprzednim roku do -0,7%.

Po kosztach odsetkowych netto w wysokości 7,9 mln euro, które były niższe niż w poprzednim roku, zysk przed opodatkowaniem (EBT) wyniósł 13,3 mln euro. Po opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 2,7 mln euro Grupa odnotowała stratę netto w wysokości 10,6 mln euro w pierwszej połowie 2023 r. Przekłada się to na proporcjonalny zysk na akcję w wysokości 0,65 euro (rok poprzedni: 0,98 euro).

Przyjęcie zamówień w wysokości 552,9 mln euro na dzień 30 czerwca 2023 r. (rok poprzedni: 692,9 mln euro) było zgodne z oczekiwaniami. Rezultatem jest wcześniej prognozowany powrót do solidnego napływu zamówień, szczególnie w segmentach Sheetfed i Special – nowe zamówienia w segmencie Digital & Webfed są zachęcająco wyższe. Wskaźnik book-to-bill wyniósł 0,9 pomimo wyższych przychodów w pierwszym półroczu. Na dzień sprawozdawczy portfel zamówień został wyceniony na 906,9 mln euro i był niższy od ubiegłorocznego poziomu 1 007,9 mln euro o 10,0% zgodnie z planem ze względu na dostawy.

Dobre wyniki we wszystkich trzech segmentach – Digital & Webfed oraz Sheetfed ze znacznym wzrostem przychodów

Przychody w segmencie Digital & Webfed wzrosły o 23,9% do 70,1 mln euro (rok poprzedni: 56,6 mln euro) w pierwszej połowie 2023 r., dzięki silnemu popytowi na cyfrowe maszyny do druku RotaJET i oraz do tektury falistej. EBIT był nadal obciążony kosztami początkowymi i końcowymi w związku z wprowadzeniem nowych produktów w zakresie druku fleksograficznego, tektury falistej i druku cyfrowego i wyniósł 11,2 mln euro (rok poprzedni: 12,7 mln euro). Segment Sheetfed odnotował wzrost przychodów o 30,5% do 352,4 mln euro i skorzystał na dobrej sytuacji zamówień na koniec poprzedniego roku.

Na dzień 30 czerwca 2023 r. EBIT wyniósł 9,4 mln euro, był znacznie wyższy niż 1,1 mln euro odnotowany w analogicznym okresie poprzedniego roku. W segmencie specjalnym wyższe przychody wygenerowały firmy Banknote Solutions (drukowanie banknotów i zabezpieczeń), MetalPrint (opakowania metalowe) i Kammann (bezpośrednia dekoracja pustych korpusów ze szkła i tworzyw sztucznych). Przychody w tym segmencie wzrosły o 6,8% do 195,0 mln euro (rok poprzedni: 182,6 mln euro). EBIT wzrósł do -1,2 mln euro z -2,5 mln euro w poprzednim roku. Ujemny zysk wynikał głównie z krótkoterminowej utraty dwóch klientów Banknote Solutions z Sudanu i Argentyny.

Korzystne wyniki w pierwszej połowie 2023 r. stanowią podstawę perspektywy na 2023 r.

Trudna ogólna sytuacja makroekonomiczna z wysokimi stopami inflacji i rosnącymi podstawowymi stopami procentowymi utrzymywała się w pierwszych sześciu miesiącach roku, podobnie jak wysokie koszty materiałów, energii i personelu. Chociaż pojawiają się już pewne oznaki lekkiego luzowania, ogólna dynamika gospodarcza prawdopodobnie osłabnie w dalszej części roku.

“Dane za pierwsze półrocze pokazują, że nasze działania strategiczne zmierzają we właściwym kierunku. Mimo że program “P24x” został oficjalnie zakończony i osiągnęliśmy wyznaczone przez nas cele oszczędnościowe, będziemy nadal aktywnie i terminowo inicjować możliwe działania, aby wzmocnić i rozszerzyć naszą pozycję, szczególnie w segmentach produktów, które są szczególnie obiecujące na przyszłość – mówi z przekonaniem dyrektor finansowy dr Stephen Kimmich.

Prognoza na 2023 r. pozostaje niezmieniona, biorąc pod uwagę korzystne wyniki biznesowe w pierwszej połowie 2023 r. W szczególności Koenig & Bauer spodziewa się przychodów Grupy w wysokości 1,3 mld euro w 2023 r., przy marży EBIT na poziomie około 3%. Segment Digital & Webfed powinien mieć nieproporcjonalnie duży wkład zarówno w EBIT, jak i wzrost przychodów. W perspektywie średnioterminowej Koenig & Bauer nadal przewiduje przychody Grupy na poziomie około 1,8 mld euro i marżę EBIT na poziomie 8-9%. Jednocześnie kapitał obrotowy netto ma być ograniczony do maksymalnie 25% rocznych przychodów. Przychody w wysokości 1,5 mld euro i marża EBIT na poziomie 6-7% są planowane na 2025 r.

Źródło: Koenig & Bauer


Prenumeruj nasz Newsletter
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak

×