spot_imgspot_img

Jak obecnie radzi sobie polski przemysł opakowaniowy?

Jak nas postrzegają w innych krajach? Jakie informacje są publikowane? Czy polski rynek opakowań, poligrafii… jest rynkiem atrakcyjnym? O tym i nie tylko w materiale, jaki ukazał się na stronach FACHPACK.

Według szacunków Santander Bank Polska, polski rynek opakowań będzie wart około 13 mld euro (60 mld zł) w 2022 r. Przemysł ucierpiał jednak z powodu rosnących cen energii i surowców, ograniczonego dostępu do surowców i wojny na Ukrainie. Pomimo ponownego wzrostu popytu od końca 2022 r. i spadku kosztów surowców, marże zysku nadal spadają, szczególnie w przypadku producentów opakowań z tworzyw sztucznych, papieru i tektury. Wysokie ceny gazu są szczególnym obciążeniem dla producentów opakowań szklanych.

- Reklama -

Ponadprzeciętny wzrost | W 2022 roku polski przemysł opakowaniowy odnotował wzrost o prawie 20 proc. Rozwój ten wynikał jednak głównie ze wzrostu cen. Wzrosty odnotowano głównie w sprzedaży opakowań drewnianych (40 proc. w porównaniu z 2021 r.), butelek szklanych (16 proc.) i metali (14 proc.).

W Polsce produkuje się około sześciu milionów ton opakowań rocznie. Udział tego sektora w przetwórstwie przemysłowym ogółem wynosi 3,4 proc., prawie dwa razy więcej niż średnia unijna. Przemysł spożywczy jest głównym konsumentem opakowań w Polsce i odpowiada za około 60 proc. konsumpcji. Za nim plasuje się przemysł farmaceutyczny i kosmetyczny z udziałem odpowiednio około siedmiu i sześciu procent.

Jeśli chodzi o poszczególne rodzaje materiałów, opakowania plastikowe stanowią około 40 procent polskiej konsumpcji, z czego połowa jest elastyczna, a druga połowa sztywna. Opakowania papierowe stanowią około 37 procent, metale lekkie dwanaście procent, a szkło około dziesięciu procent konsumpcji.

Solidny wskaźnik eksportu | W ujęciu wartościowym eksport z polskiego sektora opakowań wzrósł o 30 proc. rok do roku w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. Poszczególne segmenty przedstawiają jednak mieszany obraz. Najsilniejszy wzrost widać w opakowaniach drewnianych. Dominują palety, co wynika z zastąpienia dostaw z Rosji, Białorusi i Ukrainy. Prawie 30 proc. palet importowanych w 2021 r. nadal pochodziło z rynku ukraińskiego, a kolejne 15 proc. z Białorusi.

Eksport opakowań z tworzyw sztucznych i aluminium wzrósł w tym okresie wolniej niż średnia w branży. Wyłączając wzrost cen, eksport opakowań wzrósł o około pięć procent. Jednak z wyłączeniem opakowań drewnianych, które stanowią prawie 50 procent całkowitego eksportu przemysłu pod względem wagi, sprzedaż zagraniczna jest na równi z rokiem poprzednim.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak