W ostatnich latach Polska coraz bardziej ugruntowuje swoją pozycję jako ważny gracz na europejskim rynku opakowań. Jednak wojna na Ukrainie i wynikające z niej problemy z dostawami spowolniły wzrost. Jak obecnie radzi sobie polski przemysł opakowaniowy?
Polska stale umacnia swoją pozycję na europejskim rynku opakowań, zajmując obecnie 5. miejsce w UE-27. W eksporcie opakowań drewnianych kraj zajmuje nawet wiodącą pozycję pod względem całkowitej wartości i wzrostu. W segmencie opakowań papierowych i kartonowych Polska zajmuje drugie miejsce w UE pod względem wzrostu i trzecie pod względem wartości eksportu za Niemcami i Holandią. W segmentach opakowań szklanych i metalowych Polska zajmuje odpowiednio szóste i siódme miejsce pod względem wzrostu.
Presja kosztowa staje się najważniejsza | Polski przemysł opakowaniowy to około 6-7 tysięcy zdywersyfikowanych firm różnej wielkości. Pomimo znacznych inwestycji w wysokości 3,7 mld zł w 2021 r. (około czterech mld euro), rekordowej wartości i 36 proc. powyżej średniej z poprzednich pięciu lat, od 2015 r. ogólne inwestycje branży maleją.
Jedynym wyjątkiem są firmy produkujące opakowania papierowe i kartonowe, które korzystają z rosnącej świadomości ekologicznej. Z kolei w segmencie opakowań z tworzyw sztucznych nastąpił znaczny spadek, wynikający głównie z niepewności regulacyjnej i opóźnień we wdrażaniu dyrektyw unijnych. Jednak przemysł mógłby również skorzystać w perspektywie długoterminowej z nowych warunków ramowych dzięki rozwiązaniom przyjaznym dla środowiska.