Gospodarstwa domowe (79 procent), mobilność (52 procent) i żywność (48 procent) należą do obszarów, w których obywatele Niemiec są stosunkowo najbardziej zainteresowani zrównoważonym rozwojem. Szczególnie w gospodarstwie domowym, a do pewnego stopnia także w mobilności, przejawia się to jako “nowa oszczędność”, na przykład w zmniejszonym zużyciu energii elektrycznej, wody i paliw. Często wynika to z własnego portfela, a nie tylko ze względów zrównoważonego rozwoju. W rezultacie oszczędności są obecnie również uzyskiwane poprzez niekupowanie zwykle droższych i bardziej zrównoważonych produktów, przede wszystkim w sektorze spożywczym. W badaniu respondenci nie zostali wprost zapytani o swoje preferencje dotyczące opakowań, ale o wymienione kategorie produktów.
Aspekty zrównoważonego rozwoju są szczególnie ważne dla Niemców przy podejmowaniu decyzji zakupowych w następujących obszarach: Żywność (59 procent)) pozostaje najważniejszym obszarem, pomimo obecnego spadku zrównoważonej konsumpcji w tym segmencie. Na kolejnych miejscach plasują się dostawy energii (56 proc.), produkty pielęgnacyjne, kosmetyczne, higieniczne i zdrowotne (50 proc.), a w znacznej odległości samochody (40 proc.) i podróże (36 proc.).
Typowy zrównoważony konsument | Następujące grupy docelowe, między innymi, osiągają obecnie ponadprzeciętne wyniki zrównoważonego rozwoju w indeksie “zrównoważonej konsumpcji prywatnej”: mieszkańcy miast (33 procent), pierwsi użytkownicy (33 procent), osoby o wysokich dochodach (31 procent; dochód netto gospodarstwa domowego powyżej 3 EUR) i rodziny z dziećmi (000 procent).
Instytut badań rynkowych GfK zapytał również konsumentów, czy i jak zrównoważenie robią zakupy. Według najnowszego “GfK Sustainability Index” aspekty środowiskowe odzyskały znaczenie podczas zakupów w okresie od stycznia do kwietnia. Według tego badania większość konsumentów jest skłonna wydać więcej pieniędzy na zrównoważone produkty. Jednak wiele osób kupuje produkty ekologiczne bardziej świadomie niż wcześniej, na przykład wybierając produkty marek własnych od dyskontów. GfK podsumowuje również, że to przede wszystkim osoby o wyższych budżetach robią zakupy w sposób zrównoważony.
Opracowano na podstawie: WWW, zdjęcie u góry: Fachpack