Zrównoważony rozwój stopniowo stał się jednym z najważniejszych tematów w codziennym życiu konsumenckim. Jednak według badania “Trendmonitor Deutschland” znaczny wzrost cen w ostatnich miesiącach doprowadził do zauważalnego spadku zrównoważonej konsumpcji w Niemczech.
Tendencja do mniej zrównoważonej konsumpcji jest szczególnie widoczna, jeśli chodzi o kupowanie żywności: obecnie tylko 48 procent obywateli Niemiec zwraca większą uwagę na zrównoważony rozwój; W 2021 r. nadal robiło to 58 proc. Pokazuje to bieżące wydanie “Trendmonitor Deutschland” firmy Nordlight Research na temat “Sustainability Reality Check”.
Jednak zgodnie z tymi reprezentatywnymi wynikami tendencja do bardziej zrównoważonej konsumpcji traci impet również w innych obszarach. Ogólnie rzecz biorąc, konsumenci są po prostu mniej skłonni płacić więcej za zrównoważone produkty.
Innym wynikiem badania jest to, że producenci i sprzedawcy detaliczni wyraźnie mają poważne problemy z komunikowaniem swoich wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju w wiarygodny sposób: tylko 12 procent obywateli Niemiec im ufa. Chcieliby, aby firmy dostarczyły więcej faktów na temat zrównoważonego rozwoju, a także niezależnie uwierzytelnionych dowodów.
Jak zrównoważeni są konsumenci w ich codziennym życiu? | Jedna czwarta obywateli Niemiec (25 procent) twierdzi, że już teraz przywiązuje dużą wagę do zrównoważonego rozwoju w swoim codziennym życiu (2021: 23 procent). Z drugiej strony osiem procent (2021: 9 procent) robi to bardzo mało lub wcale. Zdecydowana większość znajduje się w środku pola. Patrząc w przyszłość, dwie trzecie konsumentów twierdzi, że zamierza uczynić swoje codzienne zachowanie bardziej zrównoważonym. Natomiast dziewięć procent nie chce zwracać większej uwagi na zrównoważony rozwój w przyszłości (2021: 8 procent).
Mówiąc dokładniej, około jeden na trzech Niemców (2023: 37 procent; 2021: 33 procent) jest gotów zrezygnować z części swoich codziennych wygód na rzecz zrównoważonego rozwoju. 41 procent (2021: 46 procent) chętnie płaci nieco więcej za zrównoważone produkty. Jednak znacznie rosnąca liczba konsumentów (2023: 40 procent; 2021: 35 procent) twierdzi również, że tak naprawdę nie stać ich na zrównoważony rozwój finansowy.