Przemysł poligraficzny w Niemczech ma długą i dumną tradycję, charakteryzującą się doskonałymi standardami, wysoko wykwalifikowaną siłą roboczą oraz preferencją dla solidnego sprzętu. Jak twierdzi Patrick Jud, Area Director DACH w SCREEN Europe, który od dziesięciu lat śledzi rozwój niemieckiego rynku druku, innowacje w Niemczech mogą się rozwijać tylko wtedy, gdy będą uwzględniać te głęboko zakorzenione cechy.
Nie jest zaskoczeniem, że przejście na druk cyfrowy zaczęło nabierać tempa, gdy jakość materiałów drukowanych cyfrowo dorównała – a nawet przewyższyła – jakość materiałów drukowanych konwencjonalnymi technologiami, co było kamieniem milowym osiągniętym zaledwie kilka lat temu.
„Nasi niemieccy klienci mówią nam, że jednym z głównych argumentów przemawiających za inwestowaniem w technologię druku cyfrowego jest fakt, że jakość druku atramentowego osiągnęła poziom porównywalny z drukiem offsetowym” – mówi Jud, który odpowiada za sprzedaż i usługi w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Firma SCREEN odnotowała znaczny wzrost sprzedaży w Niemczech w ciągu ostatnich trzech-czterech lat, nieco wcześniej niż w innych krajach europejskich.
Atramenty do wszystkich podłoży | Inne czynniki wpływające na zmianę w kierunku druku cyfrowego w Niemczech to wprowadzenie atramentów, które można stosować do wszystkich podłoży, co oznacza, że do druku atramentowego nie jest wymagany podkład, a także zastosowanie bardziej zaawansowanego oprogramowania. Umożliwia to bezbłędną integrację drukarek cyfrowych z innymi urządzeniami na liniach produkcyjnych, takimi jak falcerki i krajarki.
Mówi Jud: „Wprowadzenie tzw. atramentu SC spowodowało rozwój druku cyfrowego. SC umożliwia druk cyfrowy na dowolnym podłożu, bez konieczności stosowania specjalnie przygotowanych papierów do druku atramentowego. Cena atramentu SC jest ważnym czynnikiem decydującym dla firm poligraficznych, które zastanawiają się nad inwestycją w cyfrowy druk atramentowy”.
Dzięki rozwiązaniom informatycznym procesy drukowania w Niemczech stają się coraz bardziej zautomatyzowane – począwszy od przygotowania do druku, poprzez wykańczanie, pakowanie i logistykę wydrukowanych materiałów.
Druk był często wąskim gardłem, jeśli chodzi o cyfryzację druku i procesu wykańczania druku. Druk analogowy wymagał interwencji stosunkowo dużej liczby wysoko wykwalifikowanych inżynierów i operatorów. Natomiast cyfrowe drukarki atramentowe zapewniają wyższy poziom automatyzacji i wymagają mniejszej liczby i mniej wykwalifikowanych operatorów. Oprogramowanie obsługujące cały proces drukowania od początku do końca – takie jak oprogramowanie Equios firmy SCREEN – wypełnia lukę, która nadal istnieje w łańcuchu automatyzacji.
Przejście na druk cyfrowy było widoczne w Niemczech już przed pojawieniem się wirusa Covid-19, ale pandemia znacznie przyspieszyła ten rozwój. Ze względu na brak surowców, takich jak włókno celulozowe lub polimery, czy też coraz trudniejszy i droższy transport, na przykład z powodu braku kierowców ciężarówek, druk zdecentralizowany zyskał na znaczeniu. Oznacza to, że produkty drukowane mogą być wytwarzane w mniejszych ilościach lokalnie, przy mniejszym zapotrzebowaniu na transport. Jedynym sposobem, aby zrobić to w sposób, który jest ekonomicznie opłacalny, a także uzasadniony pod względem procesu i jakości, są cyfrowe drukarki atramentowe.
Inteligentne” rozwiązania w zakresie druku | Młode i innowacyjne firmy poligraficzne, takie jak Pharmadrucker, Mediaprint Solutions i O/D Ottweiler, są liderami w dziedzinie cyfryzacji i automatyzacji w Niemczech. Stosują one prawie wyłącznie technologię cyfrową i oferują „inteligentne” rozwiązania w zakresie druku. Oznacza to, że klienci składają online zamówienie na druk, które jest następnie w pełni automatycznie realizowane przez drukarnie cyfrowe. Praktycznie nie ma potrzeby interwencji człowieka.
Większe firmy poligraficzne mogą być bardziej konserwatywne, hierarchiczne i niechętne do podejmowania ryzyka, co może spowalniać podejmowanie decyzji o inwestycjach w innowacje – wyjaśnia Jud. Bardzo chwalony niemiecki system praktyk zawodowych, w którym młodzi ludzie są szkoleni na rzemieślników poprzez praktyczne staże w firmach, może również hamować innowacje.
„Większość niemieckich szkół poligraficznych i praktyk zawodowych nadal koncentruje się głównie na druku analogowym” – mówi Jud. Ludzie, którzy zaraz po szkole idą do pracy w firmie poligraficznej, a także praktykanci, nadal „myślą” w kategoriach druku analogowego. Z tego powodu technologia druku cyfrowego jest stosunkowo nieznanym obszarem wśród profesjonalistów. Nie zawsze sprzyja to nakłanianiu firm do przejścia na druk cyfrowy”.
Kraj Gutenberga przechodzi na technologię cyfrową …
Źródło: Screen