Według danych firmy IMKER w okresie od marca do maja 2020 roku liczba wydanych samodzielnie tytułów zwiększyła się o 110 proc., a liczba sprzedanych książek o 185 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku . Czy utrzymująca się popularność tej metody wydawniczej oznacza, że wydawnictwo przestaje być autorowi potrzebne?
O tym, z czym zmaga się twórca decydujący się na samodzielne wydanie książki, opowiadał w studiu Przemysław Rychlewski, który odwołał się do własnych doświadczeń związanych z samodzielnie wydanym debiutem książkowym.
Mimo tego na rynku nie brakuje osób, które mają ambicje uniezależnienia się od wydawcy. Rośnie liczba autorów odwiedzających drukarnię z gotowym pomysłem na książkę, którą czasem chcą wydrukować wyłącznie dla siebie, w minimalnym nakładzie, np. 20 egzemplarzy. Profesjonalna drukarnia zdobywa więc istotną rolę w procesie wydawniczym i autorzy będą korzystać z jej usług. To ona potrafi ostatecznie zadbać o ostateczną formę wydawniczą, jaką przybierze książka.
Self-publishing o którym rozmawiali goście podcastu Canon Polska jest trwałym trendem na rynku wydawniczym, bo stał się możliwy. Rośnie popularność platform ułatwiających ten proces, a także liczba profesjonalnych drukarń czy firm, które wspierają twórców w samodzielnym wydawaniu książek. Nie zmienia to faktu, że wydawnictwa nadal zajmują trwałą pozycję na rynku. Autorzy de facto zyskali więc liczne możliwości wsparcia w procesie wydawania własnego tytułu.
Wszystkie kwestie omówione podczas spotkania zarejestrowane są na nagraniu z rozmowy.
Podcast jest dostępny pod linkiem.
Źródło: Canon