spot_imgspot_img

Koncentracja na rozwoju w obszarze innowacyjnych opakowań

“Spodziewamy się dalszego wzrostu w obszarze opakowań, ponieważ coraz więcej firm przechodzi na innowacyjne rozwiązania będące alternatywą dla tworzyw sztucznych, a my zintensyfikowaliśmy nasze wysiłki w celu zidentyfikowania nowych możliwości rynkowych w tym zakresie. Michal Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A.

W drugim kwartale 2021 r. obserwowaliśmy kontynuację ożywienia na rynku – w efekcie przychody i zyski Arctic Paper znacznie wzrosły w porównaniu do drugiego kwartału 2020 r. EBITDA Grupy wyniosła 84,2 mln PLN (48,0 mln PLN przed rokiem), a przychody 786,6 mln PLN (616,0 mln PLN). Równowaga pomiędzy segmentami papieru i celulozy przechyla się na korzyść celulozy, papier pozostaje stabilny, a skonsolidowany wynik ponownie pokazuje, jaka wartość płynie z połączenia obu tych segmentów w ramach Grupy. W tym okresie sytuacja finansowa Arctic Paper uległa poprawie: dług netto zmniejszył się o jedną
trzecią, czyli o 69,1 mln PLN, do 152,6 mln PLN (221,8 mln PLN), a nowa umowa finansowania, która weszła w życie w drugim kwartale, dodatkowo obniży jego koszty.

Segment papieru osiągnął EBITDA na poziomie 26,0 mln PLN (30,0 mln PLN) oraz obroty na poziomie 526,8 mln PLN (403,8 mln PLN). W tym okresie obserwujemy ciągłe ożywienie popytu i korzystniejsze warunki rynkowe. Wolumen sprzedaży papieru osiągnął 149 000 ton (114 000 ton) z pozytywnym wpływem na portfel zamówień, a nasze wykorzystanie mocy produkcyjnych jest nadal znacznie powyżej średniej europejskiej i wynosi 92 procent (69%), pomimo planowanego postoju remontowego w czerwcu.

Jednak ożywienie gospodarcze spowodowało również presję na koszty operacyjne, ponieważ surowce, opakowania i transport stają się coraz droższe. Staramy się zniwelować skutki inflacji kosztowej wyższymi cenami naszych produktów: w II kwartale średni przychód na tonę wzrósł o 3,9 proc. W omawianym okresie Arctic Paper Grycksbo wprowadził na rynek nową linię produktów – G-Flexmatt – nadającą się zarówno do pakowania produktów spożywczych, jak i niespożywczych.

Dodaliśmy również nowe rozwiązania do szybko rozwijającej się gamy Munken Kraft produkowanej w Munkedal i Kostrzynie, aby dalej poszerzać naszą ofertę, zgodnie ze strategią sprzedaży. W pierwszej połowie 2021 roku wolumeny Munken Kraft wzrosły o 242 procent w porównaniu do pierwszej połowy 2020 roku.

Spodziewamy się dalszego wzrostu w obszarze opakowań, ponieważ coraz więcej firm przechodzi na innowacyjne rozwiązania, będące alternatywą dla tworzyw sztucznych, a my zintensyfikowaliśmy nasze wysiłki w celu zidentyfikowania nowych możliwości rynkowych w tym zakresie. Dla Rottneros – segmentu celulozy – drugi kwartał był mocny, ze wzrostem sprzedaży, produkcji i wyników finansowych. Przychody zwiększyły się do 593 milionów SEK (510 milionów SEK), a EBIT wyniósł 97 milionów SEK (2 miliony SEK) . Wielkość produkcji w omawianym okresie wzrosła do 109 200 ton (97 700 ton).

Podsumowując, jesteśmy dobrze przygotowani do dalszego poszukiwania nowych możliwości biznesowych, ponieważ rynki europejskie stopniowo powracają do wyższego stopnia normalności. Położenie mocniejszego akcentu na rozwój segmentu opakowań przyczyni się do uzyskania lepszego miksu produktowego, a my jednocześnie utrzymamy i będziemy rozwijać naszą pozycję w obszarze papieru graficznego. Będzie to jeden z filarów strategii Grupy, którą planujemy przedstawić na początku września.

Michał Jarczyński, Prezes Zarządu Arctic Paper S.A.

Kalendarz inwestorski:
Wyniki 3Q, 9 listopada 2021 r

Źródło: Arctic Paper

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img

Ecco Plus

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING