poniedziałek, 17 listopada, 2025
- Reklama -spot_imgspot_img

Inteligentne opakowanie, które samo się naprawia

- Reklama -spot_imgspot_img

Ekologiczne i inteligentne, inspirowane światem roślin oraz ludzkim ciałem – to kierunki rozwoju opakowań w perspektywie najbliższych 50 lat, przedstawione przez ekspertów DS Smith. Firma, będąca liderem przyjaznych dla środowiska opakowań dla przemysłu, branży FMCG oraz eCommerce podzieliła się swoją wizją rozwiązań opakowaniowych w 150. rocznicę powstania kartonowego pudełka[1].

Ostatnie 150 lat pokazuje kroki na drodze ku innowacyjnym zmianom w wykorzystaniu tektury falistej, od elementu ubioru, do opakowań, które znamy dzisiaj i innowacyjnych projektów zastępujących problematyczne tworzywa sztuczne, takie jak na przykład Eco Carrier. Wybiegając zaś w przyszłość, zaprezentowano projekty opakowań, które mogą być wykonane z organicznych, programowalnych włókien ze zdolnością do samonaprawy w przypadku uszkodzenia. Ich cechy przypominają rozwiązania znane m.in. z biologii i botaniki:

  • System nerwowy, inspirowany strukturą liści: czujniki, nadrukowane na wierzchnią warstwę opakowania, łączą wszystkie włókna w opakowaniu, dzięki czemu ma ono funkcję „komunikowania” uszkodzenia.
  • „Tkankę bliznowatą”, która ma zdolności regeneracyjne, podobnie jak ludzkie ciało. Powierzchnia opakowania rozciąga się i pogrubia, aby pokryć uszkodzenie – następnie dane są przesyłane do firmy dostawczej i odbiorcy, aby poinformować ich o tym, że opakowanie jest w trakcie samonaprawy.
  • Możliwość ponownego użycia: po otwarciu opakowanie naprawia się, dzięki czemu może być używane ponownie, co przedłuża jego żywotność.

Rozwój technologii postępuje w niesamowitym tempie. Rozwiązania, które jeszcze wczoraj były trudne do wyobrażenia, dziś funkcjonują w przestrzeni społecznej. Przykładem niech będą chociażby samosterujące samochody. Opakowania, które same się naprawiają, by móc trafić do użytku po raz kolejny, to oczywiście futurystyczna koncepcja, ale możliwość ich ponownego wykorzystania jest już teraz powszechnie stosowana. Dziś stosujemy zasady obiegu zamkniętego, aby wyeliminować odpady i nawet 25-krotnie poddawać recyklingowi używane do produkcji opakowań włókna. Gospodarka cyrkularna, w której materiały pozostają w użyciu znacznie dłużej, jest bliżej niż myślimy – komentuje Renata Siudak, członek zarządu DS Smith Polska.

Najważniejsze wydarzenia z przeszłości i teraźniejszości tektury falistej:           

  • XVI wiek Powstaje pierwsze kartonowe pudło, ale nie takie, jakie znamy z teraźniejszości. Biorąc swoje korzenie w XVI-wiecznej modzie, konstrukcja plisowanych kołnierzy (tzw. kryza) ma zainspirować falowanie papieru jak w tekturze falistej wieki później. Kryza była jednym z kluczowych elementów ubioru zamożnej arystokracji w XVI wieku.
  • 1871 Amerykanin Albert L. Jones opatentował w 1871 roku maszynę do produkcji tektury falistej. Tektura służyła do owijania szklanych butelek i stała się prekursorem współczesnego przemysłu falistego. Rozpoczyna się kartonowa rewolucja, która doprowadzi do narodzin pudełka.
  • 1886 W 1886 roku jubiler wprowadza pierścionek Tiffany® Setting, tworząc jednocześnie oryginalne niebieskie pudełko na ten produkt. Staje się ono synonimem marki, jednym z najbardziej rozpoznawalnych w historii i pożądanych przez konsumentów. Niebieskie pudełko jest na tyle urokliwe, że klienci chcą kupować je bez zawartości w środku, spotykając się z odmową jubilera. Zasada jest jedna: możesz mieć pudełko, jeśli kupisz do niego pierścionek.
  • 1939 Rozpoczyna się druga wojna światowa, podczas, której także opakowania tekturowe odgrywają swoją rolę, m.in. jako paczki konspiracyjne. 
  • 2020 Wielka Brytania jest pierwszym krajem, który rozpoczyna wprowadzanie szczepionek w ramach największego programu szczepień w historii. Zespół DS Smith pomaga transportować pierwsze szczepionki w tekturowych opakowaniach w Wielkiej Brytanii, a następnie do szpitali i klinik na całym świecie.

Co dalej z tekturowym opakowaniem?

Eksperci DS Smith przewidują, że kolejnym kierunkiem rozwoju opakowania, poza możliwościami samonaprawy, będzie samoregulacja paczek, czyli automatyczne dostosowanie ich wielkości do pakowanego przedmiotu, a także opakowania w sprayu.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith, do polskich konsumentów, oprócz zamówionych online produktów, ze względu na zbyt duże opakowania, dostarczanych jest ponad 40 milionów m3 powietrza. To tak jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tysiącach basenów olimpijskich. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje także rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2.Co trzeci polski klient e-commerce (29 proc.), który odebrał przesyłkę, w której było zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt kupił. Wierzymy, że dzięki rozwojowi technologii już niedługo zobaczymy inteligentne opakowania, które samoczynnie będą dopasowywać swój rozmiar do zawartości i oprócz ochrony zapakowanego produktu będą także używane z myślą o ochronie środowiska – mówi Renata Siudak.

Opakowań, które ulegają samonaprawie, jeszcze nie ma, tych w sprayu również nie, ale patrząc w przyszłość, konsumenci oraz firmy będą poszukiwać kolejnych innowacji, które pomogą im korzystać z materiałów w sposób jak najbardziej optymalny i przyjazny dla środowiska, odpowiadając jednocześnie na bieżące potrzeby ludzkości. DS Smith prowadzi prace nad spełnieniem tych oczekiwań.


[1] Pierwszy patent na opakowanie z tektury falistej: The origin of corrugated cardboard – (dssmith.com) Patent: US122023A – Improvement in paper for packing – Google Patents

Źródło: DS Smith


Prenumeruj Newsletter
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

więcej...

Podcast 171. Działanie z pasją… Dorota Kośmider

Nowoczesny serwis firmy zaopatrującej zakłady poligraficzne w materiały takie jak papier czy karton nie ogranicza się wyłącznie do przywiezienia palety papieru na czas. To...

Więcej niż etykiety. Z perspektywy firmy GRAW 

Labelexpo 2025 w Barcelonie pokazało, że rynek etykiet dojrzewa, a granice między drukiem etykietowym i opakowaniowym coraz bardziej się zacierają. Automatyzacja, personalizacja, kontrola jakości...

ANKIETA

Redakcyjnie stawiamy na najwyższy poziom komunikacji.
Chcemy poznać Twoje oczekiwania, by móc spełnić Twoje potrzeby.
W tej ankiecie pytamy po raz drugi o marketing drukarni.

Marketing w drukarni to:

Dziękujemy za Twój czas. Wyniki ankiety przedstawimy na łamach serwisu i czasopisma.
Ta ankieta będzie dostępna do 14 listopada.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

prenumeruj newsletter

Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Podcast nr 170. In czy...

Podcast nr 169. Uwierz w...

Podcast nr 168. Inspekcja? A...

Flexon

GRAFMASZ

Drukarnia KRM Druk

Polska Izba Opakowań