Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG) przekroczył swoje cele w trudnym roku finansowym 2022/2023. Firma technologiczna wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,435 mld euro w porównaniu z 2,183 mld euro w poprzednim roku, co stanowi wzrost o około 12 procent. Skorygowany wynik operacyjny wzrósł z 5,1% do 7,2%. Wolne przepływy pieniężne były dodatnie i wyniosły 72 mln euro, ale na wynik ten wpłynęły efekty jednorazowe.
Nowa strategia biznesowa położy podwaliny pod przyszłe inwestycje. Dzięki swojej dwutorowej strategii HEIDELBERG realizuje dwa kluczowe podejścia strategiczne. Po pierwsze, firma chce wywrzeć wrażenie na rynku poligraficznym poza swoją działalnością w zakresie arkuszowych maszyn offsetowych, zwłaszcza na rynku opakowań i druku cyfrowego. Po drugie, podobnie jak w przypadku działalności związanej z wallboxami, HEIDELBERG będzie otwierał nowe rynki obok swojej podstawowej działalności.
Zakres wzrostu – dążenie do wyższych wolnych przepływów pieniężnych | Aby zapewnić innowacje, a w szczególności związany z nimi wzrost, HEIDELBERG potrzebuje niezbędnych zasobów – czy to w celu dalszego wzmocnienia swojego portfolio produktów w rozwijającym się sektorze opakowań, czy też w celu sfinansowania budżetu rozwojowego na udaną ekspansję druku cyfrowego. Mając to na uwadze, firma zamierza znacząco zwiększyć swoje wolne przepływy pieniężne w perspektywie średnioterminowej.
Udany rok finansowy 2022/2023 w trudnym otoczeniu gospodarczym | Dzięki dobremu ostatniemu kwartałowi sprzedaż w roku obrotowym 2022/2023 była nieco wyższa niż prognozowany poziom 2,3 mld euro i wyniosła około 2,435 mld euro (w poprzednim roku: 2,183 mld euro). Szczególny wkład w ten wynik miał silny wzrost w segmencie Packaging Solutions. Portfel zamówień na dzień 31 marca 2023 r. utrzymał się na wysokim poziomie około 848 mln euro (w poprzednim roku 901 mln euro).
Korekty cen i pozytywny rozwój sprzedaży miały szczególny wpływ na EBITDA. Marża EBITDA na poziomie 8,6% przekroczyła cel wynoszący co najmniej 8%. Po skorygowaniu o zyski ze sprzedaży aktywów trwałych, marża EBITDA wyniosła 7,2% (w poprzednim roku: 5,1%). Ze względu na wyższy bezwzględny poziom EBITDA oraz wyniki finansowe i podatkowe, które skorzystały z jednorazowych ulg, wynik netto po opodatkowaniu wyniósł 91 mln euro. Wynik ten był zatem znacznie lepszy niż przewidywana niewielka poprawa w stosunku do poprzedniego roku (33 mln euro). Przekroczył on również oczekiwania rynkowe, które już w trakcie roku finansowego wykraczały poza pierwotne prognozy.
Wolne przepływy pieniężne dzięki efektom jednorazowym | Wolne przepływy pieniężne wyniosły 72 mln euro i były niższe niż w roku poprzednim (88 mln euro). Podobnie jak w poprzednich latach, przepływy pieniężne skorzystały na jednorazowych efektach, takich jak sprzedaż gruntów. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej zostały zwiększone dzięki poprawie wyników, ale negatywnie wpłynął na nie związany z wolumenem wzrost zapasów.
Pozycja finansowa netto (środki pieniężne minus zobowiązania finansowe) poprawiła się do 51 mln euro na koniec okresu sprawozdawczego (w poprzednim roku: 11 mln euro). HEIDELBERG czyni również postępy w zakresie wskaźnika kapitału własnego, który wzrósł do około 23% (w poprzednim roku: 11%) na koniec roku obrotowego. Oprócz wyższej aktuarialnej stopy procentowej dla emerytur w Niemczech i planowanej aktualizacji wyceny gruntów, wynika to przede wszystkim z dodatniego wyniku netto po opodatkowaniu.
SŁUCHAJ PODCASTÓW NIEZBĘDNIK POLIGRAFA
Zwiększone inwestycje w rozwijające się rynki opakowań i druku cyfrowego – międzynarodowa ekspansja biznesu z rozwiązaniami do ładowania | Ponieważ globalny popyt na towary pakowane stale rośnie, druk opakowań i etykiet cieszy się szczególnym wzrostem, co czyni go ważnym segmentem dla firmy HEIDELBERG. Segment rozwiązań opakowaniowych stanowi już około połowy sprzedaży firmy. Udział ten stopniowo wzrastał w ostatnich latach, do czego przyczyniły się również innowacje. Nowa generacja offsetowych maszyn arkuszowych Speedmaster XL 106 umożliwia w szczególności producentom składanych kartonów zwiększenie produkcji netto nawet o 10 procent.
System fleksograficznego druku zwojowego Boardmaster, będący całkowicie nowym rozwiązaniem, podwaja wydajność druku wrażliwych cenowo kartonów składanych w porównaniu z poprzednim modelem. HEIDELBERG zamierza wykorzystać tę technologię do wspierania swojej strategii i rozwoju. Zgodnie ze swoją dwutorową strategią, HEIDELBERG koncentruje się również na rozwoju druku cyfrowego – segmentu, który cieszy się największym wzrostem na rynku etykiet, z tempem około 6 procent. Firma chce wzmocnić swoją pozycję na tym rynku dzięki Gallus One, pierwszemu w pełni cyfrowemu i wysoce zautomatyzowanemu systemowi drukowania etykiet.
Dzięki swoim rozwiązaniom do ładowania samochodów elektrycznych HEIDELBERG z powodzeniem pozycjonuje się na rozwijającym się rynku krajowej mobilności elektrycznej w Niemczech za pośrednictwem swojej spółki zależnej Amperfied GmbH. Aby w przyszłości dotrzeć do większej bazy klientów, firma kontynuuje ekspansję na inne kraje europejskie. Wallbox z funkcją solarną jest również dodawany do portfolio produktów, aby skorzystać z rosnącej liczby domowych instalacji fotowoltaicznych.
Perspektywy na rok finansowy 2023/2024 – kształtowane przez niepewność w globalnej polityce gospodarczej | Na rok finansowy 2023/2024 nadal będą miały wpływ wyjątkowo trudne warunki, takie jak rosnące koszty materiałów, energii i personelu. HEIDELBERG zamierza nadal rekompensować to poprzez podnoszenie cen sprzedaży.
Rozważając szanse i zagrożenia – i zakładając, że światowa gospodarka nie odnotuje słabszego wzrostu niż prognozowany przez odpowiednie instytuty, a nawet nie popadnie w recesję – HEIDELBERG spodziewa się sprzedaży w roku obrotowym 2023/2024 na poziomie z roku poprzedniego (rok poprzedni: 2,435 mld euro). Kolejnym założeniem w tym kontekście jest brak znaczących zmian w kluczowych kursach wymiany walut dla działalności biznesowej firmy.
Rosnące koszty produkcji prawdopodobnie będą miały szczególnie negatywny wpływ na wyniki. Oczekuje się również, że koszty energii będą wyższe niż w poprzednim roku, w którym skorzystano z korzystnych transakcji zabezpieczających. Aby zrekompensować te skutki, HEIDELBERG zamierza nadal podnosić ceny swoich produktów. Oczekuje się zatem, że skorygowana marża EBITDA pozostanie na poziomie z poprzedniego roku (poprzedni rok: 7,2%). Wyniki w segmentach Print Solutions i Packaging Solutions będą prawdopodobnie kształtować się zgodnie z trendem rynkowym, podczas gdy wkład w zysk segmentu Technology Solutions będzie nieco lepszy niż w roku poprzednim.
Źródło: Heidelberg