spot_imgspot_img

Greenwashing jest trudny do zdefiniowania

Ze względu na kryzysy ostatnich trzech lat, ochrona środowiska pozostała w tyle. Jednak stan planety nie uległ zmianie. Od czego mogą zacząć drukarnie.

- Reklama -

Czas nigdy nie jest odpowiedni. Najpierw przyszła pandemia, potem wojna w Ukrainie i związany z nią kryzys papierowy i energetyczny. Teraz bardziej niż kiedykolwiek chodzi o codzienną walkę o zlecenia, ponieważ klienci szukają sposobów na obejście zwiększonych kosztów druku i często trafiają na oferty komunikacji cyfrowej. Wabią one rzekomo korzystnymi cenami, a na dodatek – podobnie rzekomo – korzystnym śladem węglowym.

Nawet jeśli nie chodzi o nienaruszone środowisko, niektórzy uważają, że nadszedł czas, aby odtąd obejść się bez drukowanych broszur i katalogów, często twierdząc, że tego właśnie chce konsument. Trudno to zweryfikować, bo konsument nie ma wyboru i rzadko jest pytany o zdanie. Zbyt duże byłoby ryzyko, że zamiast ofert internetowych wybiorą komunikację drukowaną. Jak prawie każdy kryzys, ta nieprzyjemna sytuacja ma też swoje dobre strony. Zmusza nas do działania. I daje drukarzom szansę na przeciwdziałanie greenwashingowi za pomocą rzeczowych informacji. Czas na zrobienie czegoś dla ochrony środowiska rzadko kiedy był bardziej korzystny i nigdy nie był bardziej ekonomicznie rozsądny niż dzisiaj.

Pierwsze przykazanie: uczciwość | Branża poligraficzna zaczęła przyglądać się “zielonemu” drukowi wiele lat temu. Rzeczywiście, poczyniono pewne postępy w zakresie optymalizacji procesów i efektywności energetycznej, ale to wciąż zdecydowanie za mało. Istnieje realne niebezpieczeństwo, że drukarnie przedstawiają się jako lepsze niż są, jeśli chodzi o środowisko.

Greenwashing jest trudny do zdefiniowania i dotyczy to wszystkich branż. Ponadto nie można i nie chce się oskarżać wszystkich o złe intencje, bo regulacji prawnych na ten temat jak na razie próżno szukać. To jednak może się wkrótce zmienić, bo jak informuje Julia Rohmann ze stowarzyszenia bvdm, Komisja UE pracuje nad inicjatywą ustawodawczą – pierwszy projekt ustawy został już podobno złożony. Bruksela została zaalarmowana, gdy badania wykazały, że ponad 50 procent firm certyfikowało swoje produkty, jako przyjazne środowisku, co nie mogło być niczym poparte.

Tak więc pierwsze przykazanie w zielonym druku brzmi: bądź uczciwy. Każdy, kto poważnie myśli o ochronie środowiska, nie może dążyć do czerpania korzyści z istniejących do tej pory luk w prawie. Na zewnątrz często można odnieść wrażenie, że systemy zarządzania energią są w branży poligraficznej najnowocześniejsze. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej, rzadko można znaleźć uznane certyfikaty… więcej na łamach czasopisma Świat Poligrafii Professional


Prenumeruj Świat Poligrafii Professional | 360 PLN/rok (brutto)
ulica, nr. posesji, nr. lokalu, kod pocztowy, miasto
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak

×