spot_imgspot_img

Bolesna dezinflacja w branży opakowań

Poniżej prezentujemy fragment artykułu Macieja Nałęcza, analityka sektora opakowań banku Santander, współpracującego z Polską Izbą Opakowań. Autor będzie prelegentem V Kongresu Przemysłu Opakowań, podczas którego odpowie o miejscu polskiej branży opakowań na mapie Europy.

- Reklama -

​Tak jak inflacja była tematem przewodnim analiz roku ubiegłego, tak w tym roku jesteśmy świadkami procesu coraz wolniejszego wzrostu cen, czyli dezinflacji. W najbliższych miesiącach spodziewamy się również zobaczyć nominalnie spadające ceny producentów opakowań.

Wartość produkcji sprzedanej producentów opakowań wyniosła w ubiegłym roku ponad 71 mld PLN, znacznie powyżej naszych szacunków na poziomie ok. 65 mld PLN. Oznacza to, że dynamika wzrostu produkcji sprzedanej wyniosła blisko 30% R/R, co jest najwyższym odczytem w historii badań GUS dla branży opakowań. Według naszych szacunków rekordowa dynamika wzrostu wynikała w niemal 90% ze wzrostu cen producentów – średnio wzrosły one w ub. r. o ok. 26% R/R, wymuszone przez galopujący wzrost cen surowców i energii elektrycznej. Był to również okres spadku rentowności w branży, szczególnie gdy w drugiej połowie roku sprzedaż w ujęciu ilościowym wg naszych szacunków notowała wyraźne, blisko 10% spadki.

Już na przestrzeni 2021 r. zaczęliśmy obserwować stopniowe hamowanie wolumenu sprzedaży opakowań (spadająca niebieska przerywana linia na wykresie) wobec coraz wyższych poziomów dynamiki wzrostu ogółem dla branży z uwzględnieniem wzrostu cen. Segmentami rynku gdzie obserwowaliśmy najsilniejszy wzrost cen były opakowania z drewna (przede wszystkim palety) gdzie dynamika cen sięgnęła w szczytowym momencie 44% R/R (kwiecień 2022 r.) oraz w przypadku opakowań z papieru i tektury – 38,6% w czerwcu ub. r.

W pozostałych segmentach szczyt cenowy również przypadł na okres 1H 22, do którego właśnie teraz porównujemy bieżące wyniki branży. Pewnym wyjątkiem jest segment opakowań szklanych gdzie impuls wzrostowy cen ujawnił się dopiero w 2022 r., zaś swój szczyt osiągnął na początku br. Z tego powodu jest to obecnie jedyny segment rynku który notuje jeszcze wzrost w ujęciu wartościowym. Wszystkie pozostałe typy opakowań notują obecnie wzrost poniżej poziomów z analogicznego okresu poprzedniego roku, przy czym najostrzejsze hamowanie obserwujemy w segmentach opakowań metalowych i drewnianych, gdzie w maju spadki mogły wg naszych szacunków sięgnąć kilkudziesięciu % R/R.

Jest to w dużej mierze efekt wyjątkowo wysokiej bazy z maja 2022, do której porównujemy tegoroczne wyniki. Dwa największe segmenty branży decydujące w największym stopniu o dynamice całego rynku notują spadki rzędu kilku-kilkunastu % R/R. W efekcie dynamikę wzrostu produkcji sprzedanej całej branży opakowań po 5 m-cach br. szacujemy na ok. -1,1%… więcej na WWW.

Źródło: Polska Izba Opakowań


Prenumeruj nasz Newsletter
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

Opakowania i etykiety

spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak

×