Za nami kilkanaście miesięcy, podczas których praca zdana stała się standardem. Jak doświadczenia z tego okresu wpłynęły na zaufanie pracodawców do pracowników? Najnowsze badania przeprowadzone na zlecenie Ricoh pokazują, że aż 39% pracodawców uznaje, że podczas pracy zdalnej obowiązki służbowe nie są wykonywane równie efektywnie i sumiennie jak w biurze.
Natomiast 35% pracodawców deklaruje pełne zaufanie do zaangażowania swoich pracowników podczas pracy zdalnej. Badanie zrealizowano wśród 1500 osób zajmujących stanowiska decyzyjne w europejskich firmach.
Ograniczona wiara w zaangażowanie w pracę podczas home office jest jednym z najczęstszych powodów, dla których część firm nie wprowadzi elastycznego modelu pracy po ustaniu pandemii. Co interesujące, zaledwie 19% przyznało, że podczas pandemii i konieczności funkcjonowania w modelu zdalnym zauważyło spadek efektywności pracy.
Ponad połowa (57%) uznaje, że wprowadzanie nowych technologii, które pozwolą na efektywną pracę zdalną, będzie miało duże znaczenie dla budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy, a tym samym zatrzymania czołowych pracowników i przyciągnięcia najlepszych specjalistów na rynku.
Dla wielu pracowników całkowity powrót do pracy stacjonarnej jest problematyczny. 42% pracodawców przyznało, że członkowie ich zespołów obawiają się powrotu do biura i przebywania w dużych skupiskach ludzi. Zarządzający powinni wziąć pod uwagę te obawy.
“Firmy muszą zaakceptować nowe potrzeby pracowników i przygotować się do nowego stylu pracy. Hybrydowy model nie może być utożsamiany z pracą w trybie zdalnym, a firmy, ze względu na komfort swoich pracowników, nie powinny się na niego zamykać. Biura pozostaną nadal ważnym elementem środowiska pracy – jako przestrzeń budowania społecznych interakcji i kreatywnej współpracy. Kluczowe dla zbudowania zaangażowanego zespołu jest wzajemne zaufanie – powiedział David Mills, CEO, Ricoh Europe.