Jak pokazuje przykład Choppy Bike, rozwiązania stworzonego przez łotewską firmę STUM, funkcjonalność opakowania wykracza czasami poza jego standardowe ramy i staje się ono produktem użytkowym. Opracowany przez tę firmę projekt opakowania na rower dziecięcy, uwzględnia znajdującą się w środku grę, co ma zwiększyć interakcję z użytkownikiem, w tym przypadku – z dzieckiem. Co więcej, jednym z parametrów brzegowych było wyeliminowanie kleju przy jego produkcji, co się udało. Całość została stworzona z zastosowaniem podłoży produkowanych przez Stora Enso i rozwiązań opakowaniowych, oferowanych przez ten koncern.
„Zależało nam, by opakowanie to zawierało ciekawą wartość dodaną – tłumaczy Aldis Bliscons, projektant ze studia designu STUM. – W zamyśle nie chcieliśmy stworzyć wyłącznie pudełka na rower, ale funkcjonalny produkt, który kryje dodatkowy produkt codziennego użytku”.
Nieco wcześniej Aldis Biscons i Toms Grinbergs, jego partner biznesowy, opracowali koncepcję wykonanego z drewna roweru biegowego dla dzieci, pod nazwą Choppy Bike. Projektując niezbędne opakowanie, uwzględnili podejście stosowane od lat przez Stora Enso. Tak narodził się pomysł niestandardowej funkcjonalności opakowania, a w ślad za nim – jego prototyp.
Lista życzeń studia STUM względem projektowanego opakowania uwzględniała m.in. następujące elementy: wykorzystanie na pudełku tylko jednego koloru z uwagi na chęć ograniczenia ilości farb; wyeliminowanie kleju z konstrukcji opakowania; kompaktowy design, przekładający się na zastosowanie minimalnej ilości materiału; zastosowanie surowców, które w 100% można poddać recyklingowi. Jednak, jak podkreślają właściciele firmy, zanim opakowanie trafi do odzysku, w ich zamyśle miało oferować wartość dodaną i służyć jako gra.
„Gdy szalone pomysły stają się rzeczywistością”
„Było dla nas ogromną frajdą móc współpracować z Tomsem i Aldisem przy opakowaniu na rower Choppy Bike – przyznaje Girts Libeks, Design & Innovation Manager w Stora Enso, odpowiedzialny za kraje bałtyckie. – Mieli oni do zaproponowania wiele szalonych pomysłów, zaś moją rolą było ich przełożenie na możliwe do zrealizowania rozwiązanie”.
Aldis Biscons i Toms Grinbergs uznali, że opakowanie ma samo w sobie być pewną wartością, już po wyjęciu z niego roweru i jego złożeniu. W efekcie, po otwarciu pudełka oczom dziecka ukazuje się gra przygodowa, której grafika zdobi dno opakowania i jego poszczególne elementy. W skład zespołu firmy STUM wchodzi m.in. artysta-grafik, który z dużą dokładnością narysował wszystkie jej elementy, zachowując przy tym dużą otwartość względem użytkownika.
„Nie ma tu wytyczonych zasad gdy, gdyż zależało nam na wyzwoleniu w dziecku kreatywności i stworzeniu ich we własnym zakresie” – tłumaczy Toms Grinbergs…
Źródło: Stora Enso