Przypomnijmy – pomysłodawcą konkursu jest drukarnia cyfrowa Totem.com.pl, specjalizująca się w niskonakładowym druku książek. W tym roku w organizacji wspierały ją dwie firmy – Konica Minolta Business Solutions Polska i PC Print Sp. j., dostawca folii metalizowanych. Patronem medialnym przedsięwzięcia jest portal i magazyn Wydawca.com.pl.
Przedmiotem konkursu było wykonanie pracy graficznej w formie okładki dowolnej książki, z zastosowaniem uszlachetnień druku 3D Touch przy użyciu maszyny MGI JetVarnish 3D oferowanej przez Konica Minolta. 3D Touch to cyfrowa technologia dostępna w drukarni Totem, pozwalająca uszlachetniać okładki metalizowanymi foliami i lakierami – w tym lakierem 3D, dzięki któremu uzyskiwany jest nowy, sensoryczny wymiar doznań w obcowaniu z książką. Elementy graficzne powleczone lakierem stają się wypukłe i wyczuwalne pod palcami.
Organizatorzy za cel konkursu postawili sobie nie tylko propagowanie wśród projektantów technologii 3D Touch, ale także promocję nowoczesnego designu okładek i wsparcie młodych twórców.
Poziom nadesłanych na konkurs prac był niezwykle wysoki. Michał Rejnowski, Prezes drukarni Totem mówi:
“Projekty, które otrzymaliśmy, utwierdzają nas w przekonaniu, że okładki książek mogą być prawdziwymi, małymi dziełami sztuki graficznej. Połączenie wyrafinowanej lub z drugiej strony niezwykle prostej grafiki z technologią 3D Touch daje zaskakujące i zachwycające efekty. Umiejętne zastosowanie technologii pozwala nadać okładce nowe znaczenia, wydobyć ukryte sensy, wzmocnić przekaz, zbudować nastrój.
Cieszymy się, że nasza drukarnia pomaga zarówno projektantom, jak i wydawcom w uzyskaniu tych efektów, tym bardziej, że twórcy okładek coraz odważniej sięgają po nową technologię, która pozwala uzyskać rezultaty dotąd nieosiągalne przy zastosowaniu tradycyjnych metod”.
Na konkurs nadesłano 60 prac, z czego 58 zakwalifikowało się do oceny.
Jury w składzie: Maria Magdalena Kurpik – długoletni kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, wykładowca akademicki, Lech Majewski – Kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Andrzej Palacz – redaktor naczelny magazynu “Wydawca” i portalu wydawca.com.pl, Georgij Petriaszwili – Kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych Politechniki Warszawskiej, Michał Rejnowski – Prezes Totem.com.pl, Tomasz Skonieczny – Regionalny Kierownik Sprzedaży w firmie PC Print, Mateusz Woźniak – Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta, wyłoniło 3 najlepsze prace i przyznało 5 równorzędnych wyróżnień.
Nagroda główna w wysokości 5 tys. zł przyznana została Antoninie Janus – Szybist za pracę “Solaris”. Co urzekło jury? Niezwykle ciekawe, nowoczesne, a zarazem proste rozwiązanie graficzne harmonijnie współgrające z treścią książki – wzmocnione użyciem technologii 3D Touch, co prowadzi do uzyskania wrażenia przestrzenności i w efekcie gwarantuje wyróżnienie okładki na księgarskiej półce. 2. miejsce w konkursie i 3 tys. zł zdobył Jakub Litwornia za pracę “Mesjasz Diuny” – za inteligentne, oszczędne wykorzystanie folii i lakieru 3D, które dają efekt przemyślanego i wyważonego umiaru w zastosowaniu technologii, dzięki której projekt uzyskuje nową jakość i nowe wymiary interpretacyjne.
Praca pn. “Saul Bass – monografia artysty” Beaty Grochowskiej zajęła 3. miejsce (2 tys. zł) – za wyważony, doskonały projekt graficzny, świetnie komunikujący treść książki i umiejętne zastosowanie technologii dopełniającej przekaz stylistycznie i treściowo.
Wyróżnienia (każde po 1 000 zł) otrzymują: Tomasz Barczyk za pracę pt. Punkt i linia a płaszczyzna, Grzegorz Japoł za Stary człowiek i morze, Magdalena Szamocka za Miasto ślepców, Robert Widomski za projekt Sztuka kochania, Marta Wittchen za okładkę The secret life of Salvador Dali.
Jury w werdykcie podkreśliło, że wszystkie wyróżnione prace cechuje twórcze podejście do technologii 3D Touch i niezwykle kreatywne wykorzystanie jej w projektach. Technologia przestaje być tylko dodatkiem do projektów, ale staje się ich integralną częścią – budując nowe wymiary, zarówno na płaszczyźnie interpretacyjnej, stylistycznej, jak i czysto wizualnej.
Mateusz Woźniak z Konica Minolta podsumowuje: “Z perspektywy naszej firmy technologia jest zdecydowanie najważniejsza. W kontekście projektowania graficznego sama technologia jednak nic nie znaczy bez połączenia jej z warsztatem artystycznym i z procesem kreacji. Cieszę się, że bierzemy udział w konkursie w charakterze współorganizatora, bo takie przedsięwzięcia pozwalają na zaprezentowanie pełni możliwości technologii, której – dzięki MGI JetVarnish 3D – jesteśmy dostawcą. Okazuje się, że technologia 3D Touch jest narzędziem pozwalającym projektantom graficznym nadawać okładkom dodatkowy wymiar jakim jest sensoryka.”
Organizatorzy już dziś zapowiadają kontynuację konkursu i jego 3. edycję. Promowanie w formie konkursu technologii, która staje się przynależnym elementem projektu graficznego oraz konsekwentna edukacja w tym zakresie, skutkują nie tylko wzrostem świadomości wśród projektantów i grafików, ale przede wszystkim wzbogacają okładki o dotąd nieosiągalne efekty wizualne i sensoryczne. To zaś powoduje, że książki wyróżniają się na księgarskiej półce i wzbudzają zainteresowanie potencjalnego czytelnika.
Materiały video prezentujące nagrodzone i wyróżnione prace można zobaczyć na stronie www Totem.com.pl, www.konicaminolta.pl oraz https://pcprint.pl/.
Źródło: Konica Minolta