Wpływ na środowisko opakowań plastikowych oraz powlekanego papieru o podobnych funkcjach jest podobny – wynika z badań przeprowadzonych przez polskie, niemieckie i belgijskie instytuty badawcze i uczelnie.
Dobiega końca REPAC² – projekt badawczy, którego celem jest wspieranie wdrażania funkcjonalnych i nadających się do recyklingu powlekanych materiałów papierowych i tekturowych do zastosowań w opakowaniach żywności. Zaangażowane w niego są instytucje specjalizujące się w badaniu i rozwoju opakowań z kilku krajów. Polskę reprezentuje stowarzyszenie NATUREEF i Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
W trakcie projektu wytypowane i zebrane zostały komercyjnie dostępne u europejskich producentów powlekane materiały opakowaniowe z papieru i tektury. Materiały zostały poddane wszechstronnym testom pod względem tego jak chronią przechowywaną w wyprodukowanych z nich opakowaniach żywność oraz jak można je recyklingować.
Ważnym aspektem było zbadanie, jak mogą one zastępować odpowiedniki ze stosowanego na szeroką skalę laminatu z tworzywa lub laminatu z udziałem papieru. W tym celu uczestnicy projektu zbadali i porównali z tego rodzaju odpowiednikami ich wpływ na środowisko w całym cyklu życia – od produkcji po recykling. Analiza obejmowała sześć opakowań popularnych produktów takich jak trufle czekoladowe, czekolada, fruit rollsy, herbata, krojone salami oraz krakersy.
W analizie wykorzystano zaawansowane oprogramowanie SimaPro i bazę Ecoinvent służącą do analizowania przepływów materiałowych. Badany był każdy aspekt wpływu na środowisko. Np. w przypadku transportu pokonane kilometry przeliczane były na ślad węglowy, wpływ na powiększanie się dziury ozonowej, uwzględniona została eutrofizacja, zużycie wody i zasobów. Uwzględniono również na ile opakowania nadają się do recyklingu. Efektem jest albo pojedynczy wskaźnik w postaci ilości wyemitowanego CO2, albo zestaw wskaźników.
Pierwszy wniosek jaki płynie z analizy: opakowania, zarówno z dotychczasowych materiałów, jak i z powlekanego papieru, mają stosunkowo nieduży udział w presji na środowisko, wynoszący od 2% do 15% całego produktu. Oznacza to, że produkty spożywcze same w sobie generują o wiele większy wpływ niż opakowania. Wniosek drugi: Różnice w śladzie środowiskowym między opakowaniami był bardzo niewielki… więcej na WWW.
Źródło: Natureef