Transformacja cyfrowa jest kluczowym elementem ogólnej strategii transformacji biznesowej i choć nie jest jedynym jej składnikiem, ma fundamentalne znaczenie dla powodzenia lub niepowodzenia podejmowanych działań. Odpowiednie technologie, a także ludzie, procesy i operacje, umożliwiają szybkie reagowanie na zakłócenia i szanse oraz spełnianie nowych, zmieniających się potrzeb klientów. Przygotowują organizacje na przyszły rozwój i sprzyjają wprowadzaniu innowacji — często w nieoczekiwany sposób.
W pierwszej z czterech rewolucji przemysłowych przełomową technologią, która zmieniła świat, było zastosowanie napędu parowego. W drugiej najważniejszą innowacją stała się linia montażowa, a w trzeciej — komputer. Obecnie trwa czwarta rewolucja przemysłowa i jest to rewolucja cyfrowa. Inteligentne technologie cyfrowe, takie jak sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe, Internet rzeczy (IoT), zaawansowane analizy oraz robotyka, mogą zmienić sposób, w jaki pracujemy i prowadzimy działalność, a także to, jak wyglądają interakcje firm z klientami i światem zewnętrznym.
Transformacja cyfrowa wiąże się z integracją technologii i rozwiązań cyfrowych w każdym obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa. To zmiana nie tylko technologiczna, ale i w pewnym sensie kulturowa: wymaga od organizacji znacznego przekształcenia sposobu działania oraz dbania o doświadczenia i korzyści oferowane klientom. Rozwiązania cyfrowe pomagają również poszerzyć kadrę i mogą prowadzić do transformacji procesów oraz modeli biznesowych…
W wydaniu majowym czasopisma większość materiałów dotyczy właśnie transformacji cyfrowej. Przy czym to tylko wierzchołek góry lodowej, albowiem temat jest o wiele bardziej szeroki niż można byłoby sobie wyobrazić. Stąd nasze opracowanie. Z różnych poziomów, w wypowiedziach ekspertów tematu. Warto już dzisiaj zainteresować się tym, co nieuniknione. więcej w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional – wydanie majowe.