We współczesnych, niezwykle trudnych dla wielu branż czasach, ważne jest przyciągnięcie uwagi konsumentów, nie tylko dzięki wysokiej jakości produktom, lecz także efektownym opakowaniom, które będą wyróżniać się na tle konkurencyjnych marek i ich produktów.

Jak się okazuje, coraz większe znaczenie we współczesnych nawykach zakupowych mają nie tylko wrażenia wizualne, lecz także zmysł dotyku – dla mnóstwa klientów ważne jest nie tylko by widzieć, lecz także „poczuć” dany produkt. Dlaczego tak istotne są doznania sensoryczne?

„Dotyk przenosi strukturę, emocje, ciepło i trochę tajemniczości. Dotyk, to także wyobraźnia, która natychmiast jest uruchomiona. Stąd decyzje, jakie podejmujemy dotykając różnie uszlachetnionych mediów, mają swoje  podłoże w naszych emocjach.” – mówi Anastasiya Yavorska, Koordynator Centrum Pokazowego Konica Minolta w Warszawie.

Czując kupujemy więcej

Z pewnością wielokrotnie podczas wizyty w księgarni naszą uwagę przykuła intrygująca „wypukła” okładka książki, która wręcz zachęcała nas do przesunięcia po niej palcami. Tradycyjne „analogowe” wydania ozdobione szatą graficzną wykonaną w ten sposób, są gwarancją nie tylko wyjątkowej przyjemności podczas obcowania z nimi, lecz także żelaznym kontrargumentem na popularność e-booków, audiobooków oraz wydań cyfrowych.

Można to odnieść także do wielu innych produktów oraz ich opakowań. Ciekawy projekt działający na zmysł naszego wzroku stanowi zaledwie połowę sukcesu – warto zadbać także o wrażenia sensoryczne.   Według raportu opublikowanego przez renomowane amerykańskie stowarzyszenie FSEA (Foil and Specialty Effects Association), zrzeszające międzynarodowych specjalistów w zakresie uszlachetniania druku, czas przeznaczony na rozpoznanie wzbogaconych o wrażenia dotykowe produktów jest o 45% krótszy, niż w przypadku opakowań, które nie posiadają żadnych tego typu „ulepszeń”.

Anastasiya Yavorska

Ponadto uwaga, którą poświęca im statystyczny klient, jest o 18% dłuższa niż w przypadku standardowych towarów, co także ma silny wpływ na decyzję o jego nabyciu. Im dłużej skupiamy się na danym produkcie, tym bardziej prawdopodobny staje się jego zakup. Wyróżniające się opakowanie przyciąga uwagę konsumentów – interesujące, dotykowe elementy zwiększają „ekskluzywność” produktu, nasze pozytywne nastawienie, zamiary zakupowe, a także zaufanie do danej marki, jej rozpoznawalność i ogólny wizerunek – co znacząco przekłada się na zwiększenie sprzedaży.