Pareto Print jest jedną z największych i najbardziej nowoczesnych drukarń w Rosji, a przy tym największym na świecie użytkownikiem płyt bezprocesowych Kodak Sonora. W 18 miesięcy naświetliła ich ponad 500 tys. m2.
Filozofia biznesu Pareto Print jest zbieżna z hasłem firmy Kodak – Taking Print Further. Od założenia drukarni w 2010 roku, firma dynamicznie się rozwija i inwestuje w nowe technologie. W części związanej z prepressem od początku opiera się na rozwiązaniach Kodak – zarówno od strony sprzętowej, materiałowej jak i workflow.
„Nasza przygotowalnia bazuje na dwóch wielkoformatowych systemach CTP Kodak VLF Magnus – mówi Pavel Arseniev, CEO drukarni Pareto Print. – Wykorzystujemy też płyty termiczne tej firmy: początkowo były to Electra XD, następnie przez kilka lat – Capricorn VT. Od początku 2017 roku cała nasza produkcja jest realizowana z udziałem płyt bezprocesowych Sonora XP”.
Drukarnia dysponuje zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami także w zakresie drukowania (w technice zwojowej i arkuszowej) jak też procesów introligatorskich. Ze względu na specyfikę produkcji, inwestowała w różne rodzaje sprzętu do oprawy miękkiej i twardej (z myślą o produkcji dziełowej) oraz zeszytowej i miękkiej (w kontekście produkcji magazynów)… ciąg dalszy pod kalendarium
Kalendarium: WEBINARIA
Pareto Print specjalizuje się w kompleksowych i wszechstronnych pracach wymagających zaawansowanych procesów drukowania i wykańczania. Drukarnię cechuje elastyczność, umożliwiająca sprostanie różnorodnym wymaganiom klientów.
Kierunek: technologia bezprocesowa
Na początku 2017 roku w siedzibie Pareto Print w Twerze k. Moskwy odbywało się spotkanie prasowe. Jego przekaz był bardzo klarowny: rosyjska firma wdraża bezprocesowe płyty Kodak Sonora na bardzo dużą skalę, stając się ich największym użytkownikiem w skali świata. Tak jest do dzisiaj. Miesięczne zużycie płyt Sonora waha się tu pomiędzy 28 tys. a 35 tys. m2. W rezultacie po niespełna 15 miesiącach firma ustanowiła swego rodzaju rekord, zużywając 500 tys. m2 tych płyt.
Mówi Pavel Arseniev: „Płyty Sonora spełniły, a nawet przekroczyły nasze oczekiwania, zarówno od strony ekonomicznej jak też proekologicznej. Sprawdziły się na tyle dobrze, iż niedawno zdecydowaliśmy się na wdrożenie ich nowej generacji – Kodak Sonora X”.
Jakość, trwałość, proekologiczność
Rozmowy przedstawicieli firm Kodak i Pareto Print na temat wdrożenia płyt Sonora rozpoczęły się na targach drupa 2016. Ich oficjalne wdrożenie – w styczniu 2017 roku – poprzedziły wieloetapowe testy i szkolenia załogi drukarni. Mówi Ekaterina Makeicheva – General Manager firmy NCL, będącej partnerem handlowym Kodak na rynku rosyjskim:
„Ich cel był dwojaki: z jednej strony przygotowanie zatrudnionych w Pareto Print operatorów do pracy z nowymi płytami, z drugiej – znalezienie optymalnych rozwiązań w kontekście produkcji realizowanej przez drukarnię. Przez cały czas zbierane były informacje zwrotne od drukarzy, staraliśmy się też zaangażować ich w cały proces, fundując specjalną nagrodę dla operatora maszyny, który wydrukuje najwięcej prac z udziałem płyt Sonora”.
Pavel Arseniev dodaje: „Nasza załoga bardzo pozytywnie przyjęła niemal natychmiastową konwersję na technologię bezprocesową. Szybko dostrzeżono jej zalety: wysoką jakość reprodukcji, trwałość płyt (bardzo ważną w kontekście drukowanych przez nas, średnich i wysokich nakładów), stabilność procesu prepress (uzyskaną dzięki wyeliminowaniu wywoływarki oraz zmiennych parametrów z nią związanych) a także czystszą i tańszą produkcję, dzięki pozbyciu się chemii, wywoływarek, redukcji zużywanej energii, kosztów utylizacji odpadów itd.
Istotna jest również wygoda w użytkowaniu płyt Sonora – tuż po naświetleniu formy są zakładane w maszynie drukującej, bez jakichkolwiek etapów pośrednich. Nasze globalne oszczędności w skali miesiąca wygenerowane za sprawą wdrożenia płyt Sonora wynoszą ok. 10 tys. euro. A to już bardzo wymierny, ekonomiczny aspekt przejścia na technologię bezprocesową”.
Sonora XP i Sonora X: od ewolucji do rewolucji
Kiedy w ofercie firmy Kodak pojawiła się kolejna generacja płyt bezprocesowych – Sonora X, umożliwiła ona realizację jeszcze wyższych – nawet sześciokrotnie – nakładów (w zależności od aplikacji) oraz krótsze naświetlanie i większą odporność, zachowując wszystkie zalety, z jakich znany jest model Sonora XP.
Ich trwałość i kompatybilność z wyższymi nakładami sprawia, że mogą być wykorzystywane w jeszcze szerszym spektrum zastosowań. Kodak szacuje, że za sprawą Sonora X technologię bezprocesową może wdrożyć nawet 80% drukarń offsetowych o różnej specjalizacji (książki, akcydensy, opakowania, gazety, druk UV).
To zaś oznacza, że płyty Sonora mają szansę stać się produktem głównego nurtu, co potwierdza również Pavel Arseniev:
„Wiele osób, które nas odwiedzają, wciąż nie dowierza, że cała nasza produkcja – przekraczająca rocznie 70 mln egzemplarzy książek – jest realizowana wyłącznie z udziałem płyt Sonora.Jednak ze swej strony potwierdzamy, że stały się one produktem naszego codziennego użytku. Szczerze mówiąc zapomnieliśmy już, jak wygląda proces tradycyjny, gdyż wywoływarki zniknęły z naszej drukarni z chwilą pojawienia się technologii bezprocesowej. Zatem to, co innych wprawia w zdumienie, dla nas jest czymś normalnym”.
Pareto Print: lokalny lider na rynku dziełowym i akcydensowym
W ciągu niespełna 15 miesięcy pracy z płytami Sonora drukarnia Pareto Print odnotowała ponad 20% wzrost ilości produkowanych książek – obecnie w ciągu miesiąca powstaje tu ok. 7 mln egzemplarzy w oprawie zeszytowej, miękkiej i twardej. Firma posiada 18% udział w rosyjskim rynku produkcji dziełowej, zaopatruje również wydawców z wielu krajów ościennych. Pareto Print, zatrudniająca ok. 800 osób, prowadzi działalność w halach produkcyjnych o powierzchni 25 tys. m2.
„Od początku stawialiśmy na wysokie kwalifikacje naszych pracowników, automatyzację procesów, najlepsze dostępne na rynku rozwiązania technologiczne od światowych liderów, zapewniające wysoką jakość realizowanej produkcji – mówi Pavel Arseniev. – W efekcie Pareto Print jest powszechnie uważana za najnowocześniejszy zakład poligraficzny powstały w Rosji w ostatnim 25-leciu. To dla nas olbrzymi powód do satysfakcji i bodziec do dalszego rozwoju”.
Źródło: Kodak