Świat kształtowany jest przez trendy. Przemysł 4.0, digitalizacja i zrównoważony rozwój coraz częściej stają się przedmiotem dyskusji. Mimo że pandemia COVID-19 narzuciła nowy porządek świata, przewiduje się, że mega-trendy utrzymają się w przyszłości. Jak 3M, z pomocą innowacji i nauki stara odpowiedzieć się na postępujące zmiany?

- reklama -

Technologia i przemysł 4.0

Technologia od dawna jest miarą ludzkiego potencjału i rozwoju. Świat zmienia się w zawrotnym tempie, a nowe odkrycia wymagają elastyczności w podejściu i odwagi w działaniu. 3M nie przechodzi obojętnie wobec wyzwań przemysłu 4.0. Biorąc pod uwagę skalę swojej działalności, firma digitalizuje procesy i wprowadza innowacje produkcyjne w fabrykach.

Przemysł 4.0 otwiera nam drogę z jednej strony do doskonalenia możliwości produkcyjnych i usprawnienia łańcucha dostaw, a z drugiej – dzięki możliwości personalizacji produkcji – do bycia bliżej klienta. Przy wsparciu nowoczesnych systemów, zarządzamy setkami fabryk na całym świecie, które współpracując ze sobą tworzą różne składowe danego produktu. Przemysł 4.0 wpływa także na optymalizację pracy, bo możemy planować produkcję z wyprzedzeniem, a zmniejszając ilość odpadów i zanieczyszczeń działamy zgodnie ze zrównoważonym rozwojem.

Wprowadzamy także szkolenia dla pracowników i klientów wykorzystujące m.in technologie VR, poszerzające kompetencje w obszarach „machine learning”, „internetu rzeczy” czy pracy z danymi. Dla nas przemysł 4.0 i postępująca digitalizacja nie jest chwilowym trendem, a elementem strategii biznesowej – mówi Anthony Crawford, dyrektor operacji produkcyjnych 3M w Polsce.

Industry 4.0 niesie za sobą także szereg wyzwań, takich jak konieczność zmiany kultury organizacyjnej i zdobycia nowych kompetencji. Rola pracownika będzie ewoluowała w kierunku zarządzania czynnościami wykonywanymi przez współpracujące z nim roboty. To łączenie kontekstowego podejmowania decyzji przez człowieka z precyzją i regularnością robotów będzie źródłem skokowego wzrostu produktywności.

Wraz z postępującą digitalizacją zmienia się rynek pracownika, częściej potrzebni są analitycy danych, inżynierowie automatyzacji i statystycy oraz specjaliści od integracji systemów IT. Powszechnym zjawiskiem staje się też tzw. „upskilling” czyli stałe poszerzanie kompetencji zatrudnianych osób. Otwartość na nową wiedzę i zmiany stała się kluczową kompetencją pracowników 4.0.

Rosnąca świadomość środowiskowa konsumenta

Opierając się o przełomy technologiczne 3M tworzy produkty, które pomagają ludziom podejmować bardziej ekologiczne wybory. Znajduje to odzwierciedlenie w konkretnych działaniach. W 2019 roku firma ogłosiła „Sustainability Value Commitment”. Zgodnie ze zobowiązaniem, każdy produkt 3M wchodzący na rynek wywiera pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

Ponadto, firma co roku inwestuje 5,9 proc. wartości swojej sprzedaży w prace badawczo-rozwojowe (R&D). W wyniku tego powstaje ok. 1000 nowych produktów rocznie.Przykładem produktu, który odpowiada na zobowiązanie „Sustainability Value Commitment” jest 3M™Thinsulate™Featherless. Jest to innowacyjna, syntetyczna i wodoodporna ocieplina, która zapewnia ciepło i lekkość naturalnego puchu. Materiał powstał z włókna pochodzącego wyłącznie z recyklingu. Na jedną kurtkę wypełnioną materiałem przypada 12 butelek PET.

Wśród produktów do codziennego użytku powstałych w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem są także folie 3M. Biała folia do pisania, wielokrotnego użytku, 3M™ Whiteboard™ & Projection może zostać wykorzystana do renowacji zniszczonych tablic szkolnych lub biurowych.

Natomiast za pomocą folii samochodowej z serii 3M™ Wrap Film 1080 każdy pasjonat motoryzacji może nadać swojemu pojazdowi unikalnego charakteru, umieszczając wybraną grafikę lub zmieniając kolor karoserii w odwracalny sposób, bez szkody na oryginalnym lakierze. Jest to również sposób na danie drugiego życia pojazdom, które służyły nam przez długie lata. Folie spełniają restrykcyjne normy, dotyczące niskiej emisji lotnych związków organicznych do środowiska.

Zmiany klimatyczne. 3M mówi stop!

Postępujące zmiany klimatyczne pobudzają coraz więcej inwestycji w alternatywne źródła energii. Zapewnienie dostępu do czystego powietrza, wody i żywności staje się coraz ważniejszym priorytetem firm i rządów na całym świecie.W 2021 roku 3M ogłosiło globalne cele środowiskowe. Do 2030 roku firma planuje zmniejszyć zużycie wody w swoich zakładach o 25 proc. oraz zainwestować w najnowocześniejsze systemy jej oczyszczania. Do 2050 roku firma chce osiągnąć całkowitą neutralność węglową. Na realizację planu 3M przeznaczy miliard dolarów.

Jako sygnatariusz globalnej inicjatywy RE100, firma zobowiązała się także do całkowitego przejścia na odnawialne źródła energii do 2050 r. W Polsce cel 100% OZE został osiągnięty już teraz… więcej na WWW.

Opracowano na podstawie informacji prasowej 3M Polska