W Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG) kluczowe dane liczbowe za pierwsze dziewięć miesięcy roku obrotowego 2024/2025 (od 1 kwietnia do 31 grudnia 2024 r.) i za trzeci kwartał (od 1 października do 31 grudnia 2024 r.) były zgodne z oczekiwanymi zmianami przekazanymi przez firmę.
Zwłaszcza pod względem kluczowych wyników operacyjnych trzeci kwartał bieżącego roku obrotowego przyniósł znaczną poprawę w porównaniu z pierwszym półroczem, a także z odpowiednim kwartałem poprzedniego roku. Skorygowana marża EBITDA za trzeci kwartał wyniosła 9,2 procent (odpowiedni kwartał poprzedniego roku: 5,7 procent), przy czym wysokie wykorzystanie mocy produkcyjnych i zintensyfikowane działania mające na celu redukcję kosztów miały szczególnie pozytywny wpływ.
Sprzedaż do tej pory w roku obrotowym 2024/2025 rosła z kwartału na kwartał. Kwota 594 mln euro za trzeci kwartał odpowiadała odpowiedniemu kwartałowi poprzedniego roku (594 mln euro). W trzecim kwartale liczba zamówień przychodzących wzrosła o około 8,3 procent do 550 milionów euro (odpowiednik kwartału poprzedniego roku: 508 milionów euro). Jest to znacznie lepszy wynik niż obecne wyniki w całym sektorze inżynierii mechanicznej i zakładowej.

Największy wkład wniósł region EMEA (+16 procent) i segment rozwiązań opakowaniowych (+15 procent). Wysokie zamówienia w wysokości 903 milionów euro otwiera drogę do bardzo mocnego ostatniego kwartału.
„Udało nam się stale poprawiać naszą sprzedaż i wyniki operacyjne kwartał po kwartale w trudnym otoczeniu ekonomicznym. Dzięki naszemu wysokiemu portfelowi zamówień możemy potwierdzić, że osiągniemy nasze cele na ten rok” — powiedział Jürgen Otto, CEO HEIDELBERG. „W nadchodzącym roku będziemy dalej obniżać koszty, wdrażając nasz plan na przyszłość i zwiększając wydajność. Ta dyscyplina kosztowa będzie miała pozytywny wpływ na naszą rentowność, która powinna się jeszcze bardziej poprawić w kolejnym roku finansowym”.
Na podstawie wysokiego poziomu zamówień firma przewiduje wyraźny wzrost sprzedaży w szczególności w czwartym kwartale bieżącego roku obrotowego. Skorygowana EBITDA po dziewięciu miesiącach wyniosła 86 mln euro (skorygowana wartość za odpowiedni okres poprzedniego roku: 135 mln euro), a skorygowana marża EBITDA wyniosła 5,7 procent (odpowiedni okres poprzedniego roku: 8,0 procent). Głównymi powodami tego były niski wolumen sprzedaży w pierwszym kwartale i związane z tym wysokie straty. Skorygowana EBITDA za trzeci kwartał bieżącego roku obrotowego wzrosła do 55 mln euro, w porównaniu z 34 mln euro w odpowiednim kwartale poprzedniego roku.
Skorygowana marża EBITDA znacznie się poprawiła, z 5,7 procent do 9,2 procent. W trzecim kwartale utworzono rezerwy netto w wysokości 29 mln euro na planowane środki mające na celu obniżenie kosztów pracy i skorygowano je. Wliczając tę pozycję, EBITDA w trzecim kwartale wyniosła łącznie 26 mln euro (rok poprzedni: 34 mln euro). Utworzenie tych rezerw spowodowało niższy wynik netto po opodatkowaniu w wysokości -7 mln euro w trzecim kwartale (odpowiednik kwartału poprzedniego roku: 1 mln euro) oraz -42 mln euro po dziewięciu miesiącach (odpowiednik okresu poprzedniego roku: 34 mln euro).
Wolne przepływy pieniężne po dziewięciu miesiącach wyniosły, zgodnie z przewidywaniami, -97 mln euro (odpowiednik okresu poprzedniego roku: -54 mln euro). W trzecim kwartale nastąpiła znaczna poprawa w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając dodatnie wartości na poziomie 4 mln euro (odpowiednik kwartału poprzedniego roku: -26 mln euro).
„Nasze skuteczne zarządzanie kapitałem obrotowym netto odegrało kluczową rolę w osiągnięciu dodatniego wolnego przepływu pieniężnego pomimo wysokich zapasów spowodowanych sytuacją zamówień” — powiedziała dyrektor finansowa HEIDELBERG Tania von der Goltz. „Duże ulepszenia, których spodziewamy się w wynikach za ostatni kwartał, oraz redukcja zapasów do końca roku obrotowego będą miały pozytywny wpływ na wolny przepływ pieniężny” — dodała.
Segment opakowań pozostaje motorem wzrostu | Zamówienia przychodzące w segmencie opakowań wzrosły znacząco – o około 11 procent do 959 milionów euro w pierwszych trzech kwartałach i o około 15 procent w trzecim kwartale. Jeśli chodzi o megatrendy, rynek opakowań przede wszystkim odnotowuje rosnący popyt na opakowania, które są zarówno zrównoważone, jak i wysokiej jakości. To właśnie tutaj pozycjonowanie HEIDELBERGA jako integratora systemów i dostawcy kompleksowych rozwiązań ma pozytywny wpływ, pomagając w dalszym rozwijaniu bardzo silnej pozycji firmy na rynku opakowań.
„Drukowanie opakowań to obecny sektor wzrostu dla branży poligraficznej, w tym HEIDELBERGA. W szczególności innowacja produktowa wokół Boardmastera do druku opakowań o dużej objętości spełnia potrzeby klientów” — powiedział David Schmedding, dyrektor ds. technologii i sprzedaży w HEIDELBERG. „Chcemy sukcesywnie rozszerzać naszą działalność i nasze portfolio na tym rynku, wykorzystując automatyzację, robotykę i oprogramowanie, aby oferować naszym klientom zintegrowane rozwiązania kompleksowe dla całego procesu produkcyjnego” — wyjaśnił. W segmencie druku liczba zamówień przychodzących w okresie dziewięciu miesięcy wzrosła o 4,4 procent do 858 milionów euro.
Strategia wzrostu obiecuje potencjał sprzedaży przekraczający 300 mln euro w średnim okresie | Aby rozszerzyć swoją pozycję rynkową, HEIDELBERG coraz bardziej wykorzystuje potencjał wzrostu na swoim głównym rynku – od opakowań i druku cyfrowego po oprogramowanie i biznes cyklu życia . Pierwsze maszyny cyfrowe ze współpracy z Canon trafią do klientów w Szwajcarii i Niemczech.
Współpraca ta znacznie zwiększy przyszłą sprzedaż generowaną przez rozwiązania do druku cyfrowego, w tym materiały eksploatacyjne, oprogramowanie i usługi . Firma jest również zainteresowana dalszym rozszerzaniem swojego portfolio na rozwijającym się rynku zielonych technologii . Obejmuje to kluczowe obszary, takie jak inżynieria zakładów o wysokiej precyzji, przemysł motoryzacyjny, infrastruktura ładowania i oprogramowanie oraz nowe technologie wodorowe.
Wstępny prototyp elektrolizera wodoru zostanie ukończony latem i zostanie zaprezentowany jako część wewnętrznej aplikacji. Celem jest przeprowadzenie prac rozwojowych z klientami, partnerami aplikacyjnymi i technologicznymi oraz dostawcami w celu stworzenia gotowego do wprowadzenia na rynek systemu do produkcji wodoru i udostępnienia go na skalę przemysłową. Średniookresowym celem HEIDELBERG na rynku elektromobilności jest wykorzystanie Amperfied do pozycjonowania się jako wiodącego dostawcy systemów rozwiązań ładowania do użytku w firmach i przestrzeniach publicznych w Europie.
Zajrzyj na nasz kanał na YOUTUBE:
Firma koncentruje się na obsłudze infrastruktury ładowania, mając na celu zapewnienie maksymalnej dostępności i niezawodności, jako usługi o stabilnej powtarzalnej sprzedaży. Podejście to potwierdzają m.in. projekty z Autobahn GmbH i firmami na szczeblu regionalnym. Biorąc pod uwagę wszystkie inicjatywy strategiczne w okresie do roku obrotowego 2028/2029, HEIDELBERG widzi ogólny potencjał wzrostu wynoszący ponad 300 milionów euro, w połączeniu ze zwiększoną wydajnością i efektywnością.
Potwierdzono całoroczną prognozę, skorygowana marża EBITDA wzrośnie do około 8 procent w roku obrotowym 2025/2026 | Biorąc pod uwagę oczekiwania i przesłanki opublikowane i określone w Raporcie Zarządu za lata 2023/2024, spółka nadal przewiduje, że sprzedaż w roku obrotowym 2024/2025 będzie odpowiadać poziomowi z roku poprzedniego (rok poprzedni: 2395 mln EUR).
Oczekuje się również, że skorygowana marża EBITDA będzie na poziomie z roku poprzedniego (rok poprzedni: 7,2 procent). Wysoki portfel zamówień i ciągła koncentracja na marżach i kosztach stanowią solidną podstawę do osiągnięcia wyznaczonych celów. Wdrożenie planu na przyszłość i poprawa efektywności mają pozytywny wpływ na rentowność HEIDELBERGA, a skorygowana marża EBITDA ma się poprawić do około 8 procent w kolejnym roku obrotowym 2025/2026.
Źródło: Heidelberg