wtorek, 15 lipca, 2025
- Reklama -spot_imgspot_img

Pozwólmy plastikowi wyjść z mody: do 2030 roku internetowe sklepy z modą w Polsce zużyją 147 milionów plastikowych toreb

- Reklama -

Do 2030 r. w Polsce zostanie wykorzystane 147 milionów plastikowych toreb w ramach dostaw zakupów modowych online, co przekłada się na ponad 2500 plastikowych toreb dostarczanych co godzinę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith, światowego lidera w zakresie zrównoważonych opakowań.

Tylko w ubiegłym roku internetowi sprzedawcy mody dostarczyli polskim konsumentom 16 milionów plastikowych toreb (43 tysiące toreb każdego dnia), które można by zastąpić innymi, bardziej zrównoważonymi rozwiązaniami. Ponad trzy czwarte (77%) kupujących w Polsce chce wycofania plastikowych toreb jeśli są dostępne ich zamienniki

Facebook Twitter LinkedIn Share | W 2018 r. polski rząd po raz pierwszy wprowadził opłatę recyklingową za lekkie torby plastikowe w sklepach stacjonarnych, która rok później została rozszerzona na prawie wszystkie torby plastikowe. Przyczyniło się to do znacznego spadku zużycia nich przez społeczeństwo. Według danych Eurostatu, w 2022 r. Polacy zużywali średnio tylko 6,6 lekkich toreb plastikowych rocznie, co stanowi znaczny spadek w porównaniu do 300-400 toreb sprzed 2018 r.

Badanie przeprowadzone przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith, wiodącego dostawcy zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, pokazuje, że Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem opakowań plastikowych wykorzystywanych w dostawie zakupów modowych wśród dużych gospodarek europejskich[1]. Liczba plastikowych toreb dostarczana polskim kupującym ma wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2030 r. (wzrost o 102%), zgodnie z oczekiwanym wzrostem sprzedaży mody online. Oznacza to, że każdego roku do polskich domów trafiać będą 32 miliony plastikowych toreb z przesyłkami, co do 2030 r. oznacza 147 milionów ​​​​opakowań.

Obecnie, tylko 6% spośród toreb, które docierają do klientów w Polsce z ubraniami zakupionymi online, jest ponownie wykorzystywanych lub poddawanych recyklingowi. Pozostałe 94% trafia na wysypiska śmieci lub do spalarni, co odpowiada 15 milionom toreb tylko w ubiegłym roku. Rozwój e-commerce i powolny postęp w zwiększaniu wskaźników recyklingu oznaczają, że do 2030 r. ponad 30 milionów plastikowych opakowań do przesyłek trafi na wysypiska lub zostanie spalonych.

Niektóre marki modowe online już dokonały zmiany. Zalando, wiodący europejski modowy marketplace, od 2020 r. zastąpił torby plastikowe torbami papierowymi, które są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i włókien pierwotnych z certyfikatem FSC. Zostało to dobrze przyjęte przez klientów.

[1] Badanie objęło: Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Hiszpanię, Włochy, Polskę.

Przejście na materiały łatwiejsze do recyklingu jest popierane przez większość Polaków. Ponad trzy czwarte respondentów (77%) chce wycofania plastikowych toreb, jeśli dostępne są ich zamienniki, ​​a siedmiu na dziesięciu (72%) twierdzi, że woli otrzymywać zakupy zapakowane w karton lub papier.

Ponad połowa ankietowanych polskich konsumentów (57%) twierdzi, że czuje wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia. Ponadto uważają, że obowiązek ograniczenia zużycia plastiku spoczywa na firmach opakowaniowych (42%), sprzedawcach detalicznych (34%) i Unii Europejskiej (27%). Ponad połowa respondentów (56%) twierdzi, że chętniej złożyłaby zamówienie w sklepie odzieżowym, który używa opakowań nadających się do recyklingu.

Możliwość zaspokojenia wymagań konsumentów w zakresie bardziej zrównoważonych opakowań jest ewidentnie znacząca. Aby sprostać temu zapotrzebowaniu, we współpracy z Ellen MacArthur Foundation, każdy z 800 projektantów DS Smith został przeszkolony w zakresie zasad projektowania w obiegu zamkniętym. Dzięki temu mogą oni ocenić wydajność opakowań pod kątem zawartości surowców wtórnych i możliwości recyklingu, co jest coraz ważniejsze dla największych światowych marek.


Uwagi dla redaktorów

Metodologia  | Badanie i research oceniający potencjał rynku opakowań logistycznych generowany przez rosnący popyt na zakupy modowe online zostało przeprowadzone przez Development Economics na sześciu rynkach w Europie.

Aby opracować prognozy rynkowe, zebrano podstawowe informacje na temat niedawnej trajektorii zmian w odniesieniu do kluczowych wskaźników, w tym:

  • Wielkość i wartość modowego handlu elektronicznego na każdym rynku;
  • Dane dotyczące ilości i wartości opakowań z tworzyw sztucznych na każdym rynku;
  • Dane dotyczące proporcji opakowań zewnętrznych, tj. opakowań do przesyłania produktów;
  • Dane dotyczące podstawowych wskaźników recyklingu i ponownego użycia tworzyw sztucznych;
  • Dane dotyczące innych miejsc przeznaczenia odpadów z tworzyw sztucznych, takich jak składowiska i spalarnie.

Aktualne założenia dotyczące kluczowych wskaźników zostały zaczerpnięte z opublikowanych i niepublikowanych dokumentów oraz zbiorów danych zidentyfikowanych w ramach badania literatury online. Przewidywania te stanowiły podstawę prognoz dotyczących prawdopodobnego trendu dla modowego handlu elektronicznego i związanego z nim zapotrzebowania na różnego rodzaju opakowania wtórne.

Dane wyjściowe dotyczące podstawowych wskaźników recyklingu opakowań z tworzyw sztucznych w Unii Europejskiej uzyskano z Eurostatu. Równoważne dane dotyczące trendów w Wielkiej Brytanii uzyskano z brytyjskiego Urzędu Statystyk Krajowych. Dane te wykorzystano do określenia ostatnich trendów, które następnie ekstrapolowano w celu sformułowania założeń dotyczących potencjalnych przyszłych wskaźników zmian w warunkach „normalnej działalności”, a także różnych alternatywnych scenariuszy „polityki”.

Przegląd dokumentacji politycznej Unii Europejskiej i rządu Wielkiej Brytanii został również przeprowadzony w celu zapewnienia dodatkowego wglądu i źródeł założeń, aby umożliwić zaprojektowanie alternatywnych scenariuszy przyszłości, które odzwierciedlają ambicje decydentów politycznych dotyczące, na przykład, zwiększonych wskaźników recyklingu opakowań.

​​​​​Badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide na reprezentatywnej próbie 2000 konsumentów w Polsce. Dane zostały zebrane w dniach 19-24.02.2025 r. Censuswide przestrzega i zatrudnia członków Market Research Society oraz postępuje zgodnie z kodeksem postępowania MRS i zasadami ESOMAR. Censuswide jest również członkiem British Polling Council.

​​DS Smith, spółka należąca do International Paper, jest wiodącym globalnym dostawcą zrównoważonych opakowań na bazie włókien, prowadzącym również działania z zakresu recyklingu i produkcji papieru. Firma odgrywa kluczową rolę w łańcuchu wartości w różnych sektorach, w tym w e-commerce, szybko zbywalnych towarach konsumpcyjnych (FCMG), spożywczym oraz przemyśle.

DS. Smith posiada strategię zrównoważonego rozwoju „Na teraz. I na przyszłość”, której celem jest Kreowanie opakowań dla zmieniającego się świata. Firma jest zaangażowana w przewodzeniu przejścia całej branży na gospodarkę o obiegu zamkniętym, dostarczając klientom zrównoważone i cyrkularne rozwiązania opakowaniowe. W ramach tego obszaru firma koncentruje się na zastępowaniu problematycznych tworzyw sztucznych, eliminowaniu emisji dwutlenku węgla z łańcuchów dostaw, dostarczaniu rozwiązań w zakresie recyklingu, innowacji i znacznych inwestycji w badania i rozwój, w tym w alternatywne materiały i włókna.

Firma ma nowatorskie podejście do obsługi i optymalizacji zrównoważonych łańcuchów dostaw, dobrze znany i dostosowany do potrzeb model operacyjny „Box-to-Box” w czternaście dni oraz unikalne podejście Circular Design Metrics. DS Smith jest aktywnym członkiem Fundacji Ellen MacArthur i jako producent pudełek został założony przez londyńską rodzinę Smithów w latach 40. ubiegłego wieku.

Na terenie Polski DS Smith posiada 5 fabryk zlokalizowanych w Kielcach, Oławie, Kutnie, Kwidzynie i Bełchatowie oraz centra logistyczne w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Czeladzi. Firma zatrudnia blisko 1500 osób.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie www.dssmith.com.

International Paper (NYSE: IP; LSE: IPC) jest światowym liderem w dziedzinie zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych. Z siedzibą główną w Memphis, Tennessee, USA, oraz siedzibą główną EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) w Londynie, Wielka Brytania, zatrudniamy ponad 65 000 członków zespołu i obsługujemy klientów na całym świecie, prowadząc działalność w ponad trzydziestu krajach.

Wspólnie z naszymi klientami sprawiamy, że świat staje się bezpieczniejszy i bardziej produktywny, dzięki jednemu zrównoważonemu rozwiązaniu opakowaniowemu na raz. Sprzedaż netto w 2024 r. wyniosła 18,6 mld USD. W 2025 r. International Paper przejęła DS Smith, tworząc lidera branży skoncentrowanego na atrakcyjnych i rozwijających się regionach Ameryki Północnej i EMEA. Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie www.internationalpaper.com

Źródło: DS Smith


Prenumeruj newsletter Świat Poligrafii Professional
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

ANKIETA

Redakcyjnie stawiamy na najwyższy poziom komunikacji.
Chcemy poznać Twoje oczekiwania, by móc spełnić Twoje potrzeby.

Z jakich mediów społecznościowych korzysta Twoja firma?

Dziękujemy za Twój czas. Wyniki ankiety przedstawimy na łamach serwisu i czasopisma.
Ta ankieta będzie dostępna do 15 lipca.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img