Od 1 lipca przedsiębiorcy sprzedający napoje lub posiłki w jednorazowych kubkach lub pojemnikach muszą zapewnić klientom alternatywne, przyjaźniejsze środowisku opakowania, które pomogą ograniczyć ilość plastikowych odpadów, np. wprowadzając system własnych, wielorazowych opakowań zwrotnych.
Gotowe rozwiązanie w tym zakresie stworzyły wspólnie firmy Interzero i Tedmark. Rozwój rynkowy ich pomysłu może wkrótce skorzystać z unijnego wsparcia.
Organizacja na bieżąco śledzi zmiany w przepisach dotyczących opakowań i pomaga się do nich przygotowywać polskim przedsiębiorstwom, organizując spotkania z ekspertami, wydając publikacje i organizując webinary.
Na zmiany w przepisach stale reaguje również zrzeszona w Natureef firma Tedmark, która od 35 lat dostarcza opakowania dla sektora HoReCa i jest, z 80-proc. udziałem w rynku, liderem w swojej dziedzinie w obsłudze stacji benzynowych w Polsce. Jej odpowiedzią na nowe wymogi jest stworzenie, wspólnie z firmą Interzero, usługi Made4Loop – gotowego systemu, z którego korzystać mogą restauracje, kawiarnie, stacje benzynowe, oraz sklepy oferujące np. kawę na wynos, a także firmy prowadzące kantyny dla pracowników. W tworzeniu rozwiązania pomogło międzynarodowe know-how i ponad 30-letnie doświadczenie w sektorze gospodarki odpadami i ochrony środowiska, jakim dysponuje Interzero.
Made4Loop podzielony jest na cztery etapy, z których każdy stanowić może osobną usługę. Dzięki temu rozwiązanie można każdorazowo dopasować do potrzeb firmy.
Pierwszy etap to analiza potrzeb i potencjału firmy z uwzględnieniem ryzyka i konkurencji. Drugi etap polega na dostarczenie pakietu startowego składającego się z opakowań, sprzętu myjącego oraz rozwiązań online dla monitoringu całego procesu, szkolenia pracowników firmy i wsparcia w przygotowaniu materiałów edukacyjnych dla konsumentów. Kubki, opakowania i wieczka są indywidualnie oznakowane logo klienta przy użyciu różnych technik.
Firmy, które nie chcą same obsługiwać systemu depozytowego wybierają kolejny etap, czyli serwis – uwzględniający całą logistykę, w tym dostarczanie opakowań do punktów sprzedaży, odbiór, transport do centrum dystrybucyjnego i mycie.
Ostatni etap to rozliczanie kaucji za kubki lub opakowania w formie pieniężnej lub voucherów, o ile klient Made4Loop chce kaucję pobierać. Zarządzanie tym procesem odbywa się z wykorzystaniem systemu CRM oraz aplikacji konsumenckiej. Klient usługi Made4Loop może w nim zamawiać usługi odbioru kubków, ma podgląd stanu magazynowego opakowań. Natomiast konsument otrzymuje do dyspozycji aplikację, która pozwala lokalizować punkty sprzedaży, w których można zwrócić kubek, gromadzić środki za jego zwrot i np. wydawać je w modelu cashback u różnych dostawców. Silny nacisk w komunikacji z konsumentami kładziony jest na aspekt środowiskowy. W aplikacji obliczyć można zmniejszenie wpływu na środowisko dzięki użyciu kubków wielorazowych, a nawet przeznaczyć część środków na nasadzenia drzew.
System zarządzania opakowaniami zwrotnymi firm Interzero i Tedmark jako praktyczna odpowiedź na nadchodzące zmiany legislacyjne w Unii Europejskiej znalazł się wśród przedsięwzięć zgłoszonych do europejskiego projektu Value4Pack, tworzonego przez organizacje z branży opakowań, producentów i recyklingu z 11 europejskich regionów. Koordynatorem projektu w Polsce jest stowarzyszenie Natureef.
26 listopada podczas webinarium organizowanego w ramach Value4Pack zaprezentowanych zostanie 30 projektów biznesowych z całej Europy pozwalających w konkretny sposób dostosować się firmom i samorządom do wymagań stawianych przez mające wejść niebawem w życie rozporządzenie PPWR. Do udziału w bezpłatnym webinarium można zgłosić się na stronie WWW. Będzie to znakomita okazja do wymiany doświadczeń z twórcami innowacyjnych projektów z dziedziny opakowań i przetwórstwa żywności.
Źródło: Natureef