spot_imgspot_img

Koenig & Bauer w pierwszym kwartale 2022 roku

Wzrost kosztów materiałów i energii (około 6 mln euro) został zrównoważony przez zapowiedziane podwyżki cen. W rezultacie marża EBIT poprawiła się z -3,7% w poprzednim roku do -3,6% w pierwszym kwartale 2022 roku. Koszty odsetkowe netto w wysokości 2,4 mln EUR (rok poprzedni: 2,4 mln EUR) pozostały na poziomie roku poprzedniego, co dało wynik przed opodatkowaniem (EBT) w wysokości 10,9 mln EUR, czyli lepszy od wyniku 11,3 mln EUR odnotowanego w pierwszym kwartale 2021 roku. Po uwzględnieniu podatku dochodowego skonsolidowana strata netto zmniejszyła się z 11,7 mln euro w tym samym kwartale poprzedniego roku do 10,5 mln euro na dzień 31 marca 2022 roku. Przekłada się to na zysk na akcję w wysokości 0,64 euro (w roku poprzednim: 0,72 euro).

- Reklama -

Wolne przepływy pieniężne pod wpływem zmian w kapitale obrotowym netto i wysokiego portfela zamówień 

Wolne przepływy pieniężne wyniosły 30 mln EUR (rok poprzedni: 22,1 mln EUR). Spadek o 52,1 mln EUR wynikał głównie ze zmian w kapitale obrotowym netto, a także z nasilenia działań inwestycyjnych. Kapitał obrotowy netto wyniósł 308,6 mln EUR, a więc nie osiągnął poziomu 324,8 mln EUR z roku poprzedniego. W porównaniu z końcem 2021 r. nastąpił nieznaczny wzrost o 11,5 mln EUR, głównie ze względu na wzrost zapasów i innych aktywów wynikający z dobrej sytuacji w zakresie zamówień. Sytuacja finansowa netto wyniosła 27,8 mln EUR (rok poprzedni: 26 mln EUR), w porównaniu z 2,9 mln EUR na koniec 2021 r. Pomimo nieco niższego wskaźnika kapitału własnego Grupy, wynoszącego 27,9% (na koniec 2021 r.: 28,7%), firma ma dobrą pozycję finansową dzięki tej bazie kapitałowej oraz swobodnie dostępnym środkom pieniężnym i ich ekwiwalentom w wysokości ponad 250 mln euro.

Dwucyfrowy wzrost liczby zamówień we wszystkich segmentach – zróżnicowany obraz przychodów W segmencie Sheetfed bardzo korzystnie wypadł zwłaszcza wzrost liczby zamówień, który wyniósł 25,4% dzięki wyższym zamówieniom na arkuszowe maszyny offsetowe i asortyment post-press. Wartość zamówień wzrosła do 242,1 mln euro. Przychody wyniosły 127,4 mln euro (rok wcześniej: 145,5 mln euro), co oznacza spadek o 12,4% w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku. Przy wskaźniku book-to-bill wynoszącym 1,90 (rok poprzedni: 1,33) portfel zamówień wzrósł do 556,3 mln euro na koniec okresu sprawozdawczego. Strata na poziomie EBIT, wynosząca 3,6 mln EUR na dzień 31 marca 2022 r., była nieznacznie wyższa niż w roku poprzednim, kiedy to wyniosła 3,1 mln EUR. W związku z tym marża EBIT wyniosła -2,8% (rok wcześniej: -2,1%).

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba zamówień w segmencie Digital & Webfed wzrosła o 31,1% do 30,8 mln euro (w poprzednim roku: 23,5 mln euro), głównie za sprawą działalności usługowej i popytu na maszyny do produkcji tektury falistej. Przychody wyniosły 28 mln euro i były o 8,2% niższe niż w roku poprzednim, kiedy to wyniosły 30,5 mln euro. Portfel zamówień wzrósł o 30,7 mln euro do 91,3 mln euro (rok wcześniej: 60,6 mln euro). Oprócz ograniczenia zakupów przez klientów w związku z pandemią, EBIT znalazł się również pod presją kosztów rozpoczęcia działalności i wydatków na ulepszenia produktów, osiągając poziom 6,1 mln euro (w poprzednim roku: 4,3 mln euro). W związku z tym marża EBIT wyniosła -21,8%, w porównaniu z -14,1% w analogicznym kwartale poprzedniego roku.

Wartość zamówień w segmencie specjalnym na dzień 31 marca 2022 r. wyniosła 81,7 mln euro, co oznacza wzrost o 11,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym, w którym wyniosła 73,4 mln euro. Zamówienia w segmencie Banknote Solutions (druk banknotów i druków zabezpieczonych) oraz Coding (rozwiązania w zakresie znakowania i kodowania dla wszystkich gałęzi przemysłu) były wyższe. Zmniejszyły się natomiast zamówienia dla MetalPrint (opakowania metalowe) i Kammann (bezpośrednie zdobienie pustych przestrzeni ze szkła, plastiku lub metalu). Przychody wzrosły o 24,6% do 91,3 mln euro (rok poprzedni: 73,3 mln euro). Wyższy był również portfel zamówień, który wzrósł do 268 mln euro (rok wcześniej: 237,5 mln euro). EBIT wzrósł z 3,9 mln euro do 0,7 mln euro. Marża EBIT wyniosła -0,8%, w porównaniu z -5,3% w analogicznym kwartale poprzedniego roku.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING

Drukarnia Interak

×