To pytanie wydaje się, że jest banalne. Jednak jego powstanie jest związane z wydarzeniem branżowym, jakie niedawno odbyło się w Warszawie. Chodzi o Warsztaty flekso, gdzie jedno z pytań brzmiało „Drukować, czy produkować?”
Dla firm z obszaru poligrafii to jedno z zasadniczych pytań, bo wszystko inne jest bezpośrednio związane z odpowiedzią, jaką sobie udzielimy. My zaproponowaliśmy podstawowe cztery: Jako producent, Jako drukarnia, Jako drukarnia i producent oraz Nie zastanawialiśmy się nad tym.
Dlaczego takie odpowiedzi? Dla nas to absolutnie proste. Być może dlatego, że zajmujemy się obszarem „komunikacji” i dokładnie rozumiemy, jak ważne jest komunikowanie się ze światem zewnętrznym. Dla jednych z przyzwyczajenia zawsze pozostaniemy drukarnią, dla innych możemy być producentem. Wyzwaniem jest jednak to, jak chcemy być postrzegani i czy mamy wpływ na to, w jaki sposób nas widzą klienci?
W najkrótszy z możliwych sposobów możemy powiedzieć, że strategia komunikacji to ogromne wyzwanie. Niestety w naszej branży znikomy % firm rozumie, czym jest „strategia” komunikacji, nowoczesny marketing, marketing wielopoziomowy czy też mix marketing. W wymienionych tematach jest jeszcze wiele innych… np. trade marketing itd.
Póki wszystko działa i firma widzi, że sobie radzi, sprzedaż funkcjonuje i jest jakoś tam… to zawsze, ale to zawsze słyszymy, że „nie mamy czasu zajmować się taką błahostką jak PR. Bo cóż to jest? Strata czasu… i pieniędzy i w dodatku nic z tego nie ma”.
Dopiero, kiedy zaczyna się coś dziać. Kiedy klienci zaczynają sobie „pogrywać” z daną firmą, kiedy sprzedaż nie idzie tak jak potrzeba, zaczyna się polowanie na „powody” takiej sytuacji.
Produkt nie jest zły. Klienci poszukują podobnych rozwiązań. To skąd kłopoty? A może konkurencja działa ceną? A może to właśnie rozlał się „czarny PR”? Czy wiemy, jakie są potrzeby klienta i na czym polegają jego wyzwania? Kiedy PR, komunikacja, reklama, social media i inne narzędzia należy wykorzystywać? A właściwie jakie narzędzia? Swoją drogą… gdzie w tych social mediach są nasi klienci? Co oni tam robią?
To nie jest seria pytań bez sensu. To potrzeba poszukiwania odpowiedzi na to, co jest największym dzisiaj wyzwaniem… umiejętność komunikowania się ze światem zewnętrznym (i nie tylko) w dodatku w taki sposób, by nas zrozumiał. Słowo klucz to STRATEGIA… słowo potrzebne, te dodatkowe… to KOMUNIKACJI.
Ale o tym już niedługo nieco więcej na naszych łamach i w podcastach. Teraz o wynikach.
Odpowiedzi ułożyły się następująco:
- Jako producent – 40%
- Jako drukarnia i producent – 30.29%
- Jako drukarnia – 18.24%
- Nie zastanawialiśmy się nad tym – 11.47%
Dziękujemy Wam za udział w ankiecie. W sumie oddano głosów 344! Świetny wynik. Jeszcze raz dziękujemy.