czwartek, 13 listopada, 2025
- Reklama -spot_imgspot_img

Wielkość branży poligraficznej w Europie: Polska

Zawsze jesteśmy ciekawi, jak wygląda nasz branża poligraficzna na tle innych rynków europejskich. Tym razem zaglądamy na strony WhatTheyThink, by poznać kilka danych o naszym rynku i tutaj zaskoczenie. Być może przyjrzycie się również danym publikowanym w innych raportach?

- Reklama -spot_imgspot_img

Ta regularna seria krótkich artykułów dostarcza pewnych szczegółów na temat wielkości przemysłu poligraficznego w Europie w poszczególnych krajach, zwłaszcza śledząc liczbę zakładów drukarskich. Tym razem przyjrzymy się Polsce.

Przedsiębiorstwa branży graficznej w Polsce | Branża sztuk graficznych obejmuje druk sztuk graficznych, często nazywany również drukiem komercyjnym (chociaż w tym przeglądzie uwzględniono druki wydawnicze i specjalistyczne), a także firmy zajmujące się drukiem gazet, prepressem i postpressem. Od 2012 r. liczba zakładów drukarskich w Europie wykazuje stały spadek — efekt trwającej konsolidacji w branży.

Kraje Europy Środkowej i Wschodniej poradziły sobie jednak lepiej. Liczba placówek w Polsce wzrosła nawet o średnioroczną stopę 1,2% od 2012 do 2022 r., chociaż statystyki wykazują pewne wahania.

Pomimo spadku w 2022 r. perspektywy są dość pozytywne. Polska korzysta z przenoszenia wolumenów druku z Europy Zachodniej do Europy Środkowo-Wschodniej ze względu na niższe koszty pracy, będąc jednocześnie znacznie bliżej rynków końcowych niż np. Daleki Wschód.

Polska odniosła jak dotąd największe korzyści z tego przeniesienia do Europy Środkowo-Wschodniej i rozwinęła konkurencyjny przemysł poligraficzny. Zmiana ta wpłynie głównie na przychody, które prawdopodobnie będą nadal rosły, podczas gdy presja na konsolidację utrzyma liczbę zakładów na niezmienionym poziomie. Ogólnie rzecz biorąc, liczba zakładów zajmujących się sztuką graficzną wzrosła z około 3530 w 2012 r. do szczytu 4100 i prawdopodobnie pozostanie na niezmienionym poziomie około 3900 w 2030 r.

Podobnie jak we wszystkich krajach, większość firm z branży poligraficznej w Polsce jest mała. Około 84% miało mniej niż 10 pracowników (nawet po uwzględnieniu uśpionych lub nieproduktywnych firm) w 2022 r., co jest wskaźnikiem nieco wyższym niż średnia w Europie. Tylko 3,9% wszystkich przedsiębiorstw ma ponad 50 pracowników. Jest to jednak wyższy odsetek niż średni i wskazuje na pewną konsolidację i powstanie dużych zakładów poligraficznych w Polsce w przeszłości.

Istnieją inni ważni producenci druku, którzy statystycznie rzecz biorąc, nie są częścią branży grafiki komputerowej. Są to składane pudełka, opakowania elastyczne, tektura falista i druk etykiet, a także usługi kserograficzne i druk wewnętrzny. Dodaje to kolejne 2226 przedsiębiorstw drukarskich w 2022 r. — dodając kolejne 60% do liczby firm graficznych w Polsce…

Podział wszystkich segmentów według kraju i harmonogramy dotyczące liczby zakładów, przychodów i zatrudnienia w branży sztuk graficznych i innych segmentach druku można znaleźć w raporcie European Print Industry Sizing Report 2024. Raport zawiera również liczbę firm według klasy wielkości i kraju. Raport można kupić w sklepie WhatTheyThink.

Źródło: WhatTheyThink


Prenumeruj Newsletter
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

więcej...

Cyfrowa produkcja etykiet z Krakowa 

Firma COPYSHOP z siedzibą w Krakowie to miejsce, w którym realizowane są wysokiej jakości wydruki. Nieprzerwanie od 2009 roku CS obsługuje zarówno klientów indywidualnych,...

Xerox wprowadza dwie nowe maszyny do druku cyfrowego do ekosystemu produkcyjnego

Firma Xerox (NASDAQ: XRX) ogłosiła dziś wprowadzenie na rynek nowej serii Xerox® Proficio™ Production Series podczas targów PRINTING United Expo, corocznego wydarzenia branży druku produkcyjnego, wraz...

ANKIETA

Redakcyjnie stawiamy na najwyższy poziom komunikacji.
Chcemy poznać Twoje oczekiwania, by móc spełnić Twoje potrzeby.
W tej ankiecie pytamy po raz drugi o marketing drukarni.

Marketing w drukarni to:

Dziękujemy za Twój czas. Wyniki ankiety przedstawimy na łamach serwisu i czasopisma.
Ta ankieta będzie dostępna do 14 listopada.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img

prenumeruj newsletter

Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Podcast nr 170. In czy...

Podcast nr 169. Uwierz w...

Podcast nr 168. Inspekcja? A...

Podcast nr 166: Made in...

Flexon

GRAFMASZ

Drukarnia KRM Druk

Polska Izba Opakowań