spot_imgspot_img

Spotkanie VSOP dla polskich klientów Koenig & Bauer: pod znakiem technologii AI

- Reklama -

Spotkania VSOP (Very Smart Offset Printers), organizowane przez Koenig & Bauer dla polskich klientów, stały się już coroczną tradycją. Tym razem firma zaprosiła grono użytkowników jej maszyn offsetowych z naszego kraju do hotelu Poziom 511 w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.

Tematem przewodnim merytorycznej części spotkania była sztuczna inteligencja (AI) i jej zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Prezentację na ten temat poprowadziła prof. Aleksandra Przegalińska – badaczka, filozofka i futurystka, specjalizująca się w zagadnieniach związanych ze sztuczną inteligencją (AI) i jej wpływem na społeczeństwo. Z kolei Grzegorz Szymczykowski – Sales & Service Director (CEE) zaprezentował zebranym najnowsze dane na temat rynku poligraficznego Europy Centralnej i Wschodniej. Wieczorem organizatorzy zaprosili klientów (wraz z osobami towarzyszącymi) na kolację przy muzyce jazzowej.

Jak wykorzystywać AI na co dzień? | Taki tytuł nosiła prezentacja wygłoszona przez prof. Aleksandrę Przegalińską. Jest ona związana m.in. z Akademią Leona Koźmińskiego, gdzie prowadzi badania nad rozwojem AI i jej wpływem na codzienne życie i przyszłość ludzi. Niedawno, wraz z Tamillą Triantoro wydała książkę zatytułowaną „Przenikanie umysłów”, w której odnosi się do wielu obszarów praktycznego zastosowania sztucznej inteligencji. Jak podkreślała podczas prezentacji, została ona napisana przy udziale AI – specjalnie wygenerowani „cyfrowi asystenci” pełnili tu przypisane im role: edytora, eksperta, generatora idei, ale przede wszystkim krytyka.

Istotnym było też – co podkreślała – zastosowanie AI do zunifikowania stylu książki, którą – każda w swoim – napisały dwie osoby. Aleksandra Przegalińska zaznaczyła, że AI jest relatywnie starą technologią, a jej początki sięgają lat 40. ubiegłego wieku. W jej historii miały miejsce dwa okresy „zamrożenia”, podczas których badania i rozwój AI zostały wstrzymane. Obecnie przeżywa rozkwit, m.in. za sprawą coraz powszechniejszego zastosowania programów takich jak ChatGPT czy Claude, zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym wielu osób.

Aleksandra Przegalińska

Przedstawiła różne modele, jakie znajdują zastosowanie w AI, skupiając się na tych stosowanych najczęściej – językowych, ale prezentując też modele operacyjne, wideo, dyfuzyjne (do tworzenia grafiki) czy muzyczne. Wspominała o szeregu wyzwań, jakie stoją przed użytkownikami i przestrzegała, by nie traktować AI jako technologii, która ma użytkownika zastąpić w pewnych obszarach, ale jako narzędzie, które ma być jego swoistym „cyfrowym asystentem”, wspierając go w różnych sferach życia.

Wskazywała na problemy, na jakie napotykają firmy tworzące modele generatywne AI, np. w kontekście własności intelektualnej i praw autorskich (zwłaszcza w obszarze muzyki czy filmu). Zaprezentowała w praktyce możliwości wybranych aplikacji do tworzenia wideo.

Do promocji książki „Przenikanie umysłów” Aleksandra Przegalińska i Tamilla Triantoro wykorzystały imitujące je, wygenerowane przez AI „książkoboty”.

Nawiązując do książki swojego współautorstwa, wskazała na pojawiające się, nowe standardy tworzenia treści, gdzie AI może być pomocnym narzędziem nie tylko ułatwiającym funkcjonowanie, ale też zwiększającym wydajność pracy np. marketerów. Tu powołała się na badania przeprowadzone wspólnie przez kilka ośrodków akademickich (m.in. Campus AI, z którym również jest związania).

Na zakończenie zaprezentowała różne narzędzia, bazujące na sztucznej inteligencji, m.in. modele generatywne, wyszukiwarki treści. Podsumowując raz jeszcze podkreśliła, że kluczowe jest zrozumienie idei AI i właściwe jej wykorzystywanie – w sposób normatywny. Oznacza to łączenie cech ludzkich i naszych własnych umiejętności z potencjałem wysokowydajnego narzędzia, jakim stała się AI.

Kyana Assist – czatbot Koenig & Bauer dla użytkowników maszyn Rapida | Odpowiedzią firmy Koenig & Bauer na dynamiczny rozwój AI i zainteresowanie tą technologią ze strony drukarń jest stworzony z myślą o użytkownikach arkuszowych maszyn offsetowych Rapida dedykowany im czatbot – Kyana Assist, zintegrowany z portalem klienckim MyKyana. Jego koncepcja wpisuje się w zdefiniowaną już wiele lat temu przez niemiecki koncern koncepcją Service 4.0.

Firma Koenig & Bauer promowała My Kyana i Kyana Assist na targach drupa 2024. Na zdjęciu Paweł Krasowski podczas prezentacji oprogramowania w Digital Service Corner

Słów kilka o zmianach w Koenig & Bauer i sytuacji na rynku CEE | Spotkanie było też okazją dla firmy Koenig & Bauer do podzielenia się z jej polskimi klientami informacjami o zmianach, jakie niedawno zaszły w jej strukturach (obecnie są oni obsługiwani przez dział Paper & Packaging Sheetfed Systems – P&P), jak też o planowanych przez nią nowych rozwiązaniach technologicznych (m.in. w obszarze przetwarzania tektury falistej oraz druku cyfrowego).

Grzegorz Szymczykowski, który prowadził prezentację, wskazywał na maszyny arkuszowe (których użytkownicy stanowią gros obecnych na spotkaniu osób) jako najsilniejszy segment w ofercie działu P&P, ze znaczącymi udziałami Koenig & Bauer w rynku CEE. Wysoką dynamikę wzrostu odnotowują jej rozwiązania postpress – dotyczy to przede wszystkim składarko-sklejarek i maszyn do sztancowania. Duży potencjał Koenig & Bauer dostrzega w segmencie maszyn fleksograficznych do zadrukowywania tektury falistej.


ZAJRZYJ NA NASZ KANAŁ NA YOUTUBE:


Na zakończenie Grzegorz Szymczykowski przedstawił krótko obecną sytuację na rynku CEE, m.in. w kontekście wartości tutejszego rynku produkcji opakowań oraz prognozowanego wzrostu ich sprzedaży do roku 2028 (również w odniesieniu do poszczególnych segmentów i branż).

Źródło: Koenig & Bauer


Prenumeruj newsletter Świat Poligrafii Professional
Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

ANKIETA

Tym razem zapraszamy Was do wyrażenia swojej opinii na temat odbywających się targów w Polsce dla naszej branży. Mamy nadzieję, że będzie to także wywołanie tematu do nieco szerszej dyskusji o "pomyśle" na targi i uczestnictwie zainteresowanych wystawców i gości.

Czy targi dla naszej branży mają jeszcze sens?

Dziękujemy za Twój czas! Pozostań z nami w kontakcie. Jeżeli chcesz by przygotować ANKIETĘ dla Ciebie, odezwij się na adres e-mail naszego  redaktora.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img

Atrium Centrum Ploterowe

Stowarzyszenie Natureef

Ecco Plus

Drukarnia CDM Packaging