Poszukując informacji na temat kształtowania się rynku, warto czasami popatrzeć również wstecz, co mówią o wszystkim dane z ostatnich lat. W ten sposób poznajemy trendy i ich dynamikę zmian.
W ujęciu wartościowym eksport z polskiego sektora opakowań wzrósł o 30 proc. rok do roku w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. Poszczególne segmenty przedstawiają jednak mieszany obraz. Najsilniejszy wzrost widać w opakowaniach drewnianych.
Dominują palety, co wynika z zastąpienia dostaw z Rosji, Białorusi i Ukrainy. Prawie 30 proc. palet importowanych w 2021 r. nadal pochodziło z rynku ukraińskiego, a kolejne 15 proc. z Białorusi. Eksport opakowań z tworzyw sztucznych i aluminium wzrósł w tym okresie wolniej niż średnia w branży. Wyłączając wzrost cen, eksport opakowań wzrósł o około 5 proc.
Jednak z wyłączeniem opakowań drewnianych, które stanowią prawie 50 proc. całkowitego eksportu przemysłu pod względem wagi, sprzedaż zagraniczna jest na równi z rokiem poprzednim. Pod względem wzrostu eksportu opakowań Polska systematycznie umacnia swoją pozycję na rynku europejskim.
W przypadku opakowań papierowych i kartonowych producenci krajowi zajmują drugie miejsce w UE pod względem wzrostu. Mierzona całkowitą wartością eksportu kraj zajmuje trzecie miejsce za Niemcami i Holandią…
Więcej na łamach czasopisma Świat Poligrafii Professional