Czekoladowo-brązowy odcień Mocha Mousse został ogłoszony kolorem roku 2025 przez firmę Pantone. Pantone 17-1230 to łagodny brąz o czekoladowych i kawowych cechach, który wywołuje uczucie komfortu i przemyślanej przyjemności.
Został wybrany, aby odzwierciedlić znaczenie „kultury małych przyjemności” i promować uczucia zadowolenia i harmonijnego komfortu. Pantone opisuje go jako przesiąknięty bogactwem sensorycznym, „inspirujący nas do tworzenia doświadczeń, które zwiększają osobisty komfort i dobre samopoczucie”. Dalej napisano: „Od słodkich smakołyków po spacery pośród natury, rozkoszowanie się prostymi przyjemnościami, którymi możemy również obdarowywać i dzielić się z innymi”.
Tak wiele znaczeń można przypisać kolorowi. Nasze indywidualne interpretacje mogą się różnić w zależności od osobistych upodobań i niechęci, sposobu, w jaki odbieramy dany kolor, i uczuć, jakie on generuje. Może kształtować i wpływać na sposób, w jaki łączymy się z marką.
Ale sposób, w jaki to robi, różni się w zależności od pokolenia:
- Baby boomers preferują neutralne i klasyczne kolory. Dojrzałe palety kolorów są popularne, ponieważ wydają się bardziej funkcjonalne, praktyczne i wygodne. Kolory te obejmują beż, szarość oraz ciemne lub stonowane wariacje niebieskiego, pomarańczowego, brązowego i czerwonego.
- Generacja X docenia stonowaną paletę kolorów, ale przyjmuje również odważniejsze, bardziej globalnie inspirowane kolory, w tym odcienie zieleni, czerwieni i fioletu. Te bogatsze kolory przyciągają uwagę generacji X, ponieważ wywołują ekscytację i energię. Generacja X uwielbia również odcienie zieleni, ponieważ wydają się organiczne i kojące dla oka.
- Millenialsi (znani również jako Generacja Y) lubią gamę kolorów. Niektórzy preferują delikatne, pastelowe kolory, w tym millenialsowski róż i miętową zieleń. Niektórzy wybierają minimalistyczne odcienie, które obejmują stonowane szarości, biele i brązy. Mają też oko do jasnych i energetycznych kolorów, odzwierciedlających odważne palety kolorów lat 80. i 90. z ich młodości.
- Generacja Z młodsze pokolenia skłaniają się ku jasnym i kontrastowym kolorom ze względu na poczucie radości i ekscytacji. Generacja Z ma swoją wersję żółtego , która jest gotowa rywalizować z różem millenialsów. Ten słoneczny odcień wywołuje pozytywne konotacje, takie jak szczęście, optymizm lub inteligencja. Jest również ulubionym ze względu na ekscytację i zdolność do pojawiania się na zdjęciach w mediach społecznościowych. Fiolet tworzy poczucie ekskluzywności lub ekscytacji, a fioletowy generacja Z, pełen życia i jasny odcień lawendy, jest, jak mówią niektórzy, następnym wielkim hitem.
Kolory mogą również łączyć pokolenia. Mało kto przegapiłby zieleń dzięki najnowszemu albumowi Charliego XCX. A niektóre są ponadczasowe. Ciemniejsze odcienie niebieskiego kojarzą się z zaufaniem i lojalnością – dlatego są tak popularne jako kolory marek dla placówek służby zdrowia, instytucji prawnych i finansowych.
Czerwień to mocny kolor, który jest bardzo obecny w brandingu przemysłowym i korporacyjnym (np. Coca-Cola i McDonalds), podczas gdy pomarańczowy przekazuje energię i moc zarówno żółtego, jak i czerwonego, i jest kojarzony z przystępnością cenową. Ten odcień może być również używany do generowania zakupów impulsywnych lub pobudzania do działania, dlatego jest ulubionym kolorem marketerów ukierunkowanych na pokolenie millenialsów, takich jak Apple lub Nike.
Dla marek i ich agencji wybór odpowiedniego koloru może pomóc w budowaniu połączeń, rozpoznawalności, lojalności i zaufania w obrębie grup demograficznych, do których są kierowane. Wybierając optymalny odcień, mogą skrócić zrozumienie, aby szybciej przekazywać jaśniejsze komunikaty. Wybór właściwego odcienia jest kluczowy.
Autor: John Blyth, Ricoh Graphic Communications, Ricoh Europe