Od wielu lat toczy się dyskusja o tym, jak biznes może pomagać nauce i jak nauka może pomagać biznesowi. To między innymi temat przedstawiony podczas Konferencji PID przez prof. Dariusza Kuźminę oraz Katarzynę Rybicką, wiceprezes ds. strategii, finansów i transformacji Walstead CE i Leykam.
Prof. Dariusz Kuźmina, profesor nauk humanistycznych, Dziekan Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownik grantów konkursowych z ministerstw: MSZ, MKiDN oraz MNiSW, twórca Polonijnej Biblioteki Cyfrowej zauważył, że dzisiaj jest coraz trudniej współpracować na płaszczyźnie biznes-nauka, chociażby ze względu na to, że naukowcy są rozliczani z konkretnej pracy naukowej realizowanej wspólne z obszarem biznesu.

Paradoksem jednak jest to, że w wielu przypadkach wyniki tych badań są zastrzeżone i chronione przez biznes, bo należą do obszaru know-how danej firmy. I pomimo tego, że młodzi naukowcy osiągają rewelacyjne wyniki prac, to jednak tylko raz na jakiś czas mogą pochwalić się nimi w określonym obszarze.
Katarzyna Rybicka, wiceprezes ds. strategii, finansów i transformacji Walstead CE i Leykam. Przez lata pełniła funkcje menedżerskie w sektorze finansowym, uczestnicząc w największych projektach związanych z transformacją sektora finansowego w Polsce.

Walstead CE i Leykam to 14 zakładów produkcyjnych, 11 biur sprzedaży i nadal główną częścią biznesu jest druk offsetowy. Jak zauważyła prelegentka, powoli również w Grupie rozwijany jest druk cyfrowy. Katarzyna Ribicka twierdzi, że innowacje tworzą siłę, ale trzeba na nie patrzeć w sposób rozsądny.
Kreowanie produktów jest wyzwaniem i w dodatku musi wyprzedzać rynek, przy czym warto pamiętać, że wiele krajów prowadzi na bieżąco badania i Szwecja podzieliła się wynikami takich badań ze światem, bo okazało się, że dzieci mają problemy z koncentracją, skupianiem nad tekstem i rozumieniem tekstu w nośnikach elektronicznych. W wyniku tych badań Szwecja powróciła do produkcji książek dla szkół w wersji tradycyjnej.
Co ciekawe, przez moment Katarzyna Ribicka wspomniała o pokoleniu Z, które wierzy w druk tradycyjny (także na podstawie badań rynku), bo słowo drukowane posiada inną wiarygodność…
To była niesamowita prezentacja. Na pewno wrócimy do niej w czasopiśmie Świat Poligrafii Professional.