spot_imgspot_img

Koenig & Bauer z danymi za pierwszą połowę 2024 r. oraz kluczowymi danymi „Spotlight” i potwierdza wytyczne operacyjne w trudnym otoczeniu rynkowym

Koenig & Bauer AG może spojrzeć wstecz na pełną wyzwań pierwszą połowę 2024 roku. Patrząc na ogólną sytuację, pozytywne jest to, że kwestie inflacji i stóp procentowych nieco się uspokoją w tym roku, po tym jak ostatnie lata charakteryzowały się kryzysami, wojnami, wysoką inflacją i rosnącymi stopami procentowymi. Jednakże, jak niemal wszystkie firmy produkcyjne, Koenig & Bauer w dalszym ciągu znajduje się w utrzymującej się trudnej sytuacji rynkowej.

Niemniej jednak kilka dni temu spółce udało się potwierdzić wynik operacyjny za 2024 r. w dolnej części przedziału prognozy na poziomie 25–40 mln euro i prognozowany cel sprzedaży na poziomie około 1,3 mld euro. Jednakże wyzwania pozostają wysokie. Zgodnie z zapowiedziami firma Koenig & Bauer skalowała program fokusowy „Spotlight”, który obejmuje zarówno działania zwiększające zyski w obszarach rentownych, jak i działania restrukturyzacyjne w obszarach nierentownych, w oparciu o impulsy drupy.

Poprawa sytuacji w zakresie zamówień również dzięki drupie: Osiągnięto najwyższy półroczny portfel zamówień | W pierwszej połowie 2024 r. zamówienia napływające również wzrosły o 16,0% do 641,5 mln euro za sprawą targów drupa, największych na świecie targów branży poligraficznej i graficznej. Napływające zamówienia doprowadziły również do zaległości w realizacji zamówień w wysokości 1 021,0 mln euro, co stanowi najwyższą wartość półroczną w najnowszej historii firmy.

Portfel zamówień zacznie obowiązywać w dużej mierze po 2024 roku i będzie różnie rozkładał się pomiędzy segmentami. To nie jedyny powód, dla którego targi drupa były dla Koenig & Bauer nieocenione. Spółka widziała także na tej podstawie, że chęć klientów do inwestowania wydaje się powoli wracać do normy. Jednocześnie był to także dowód na realizację strategii, ponieważ opinie klientów pokazały, że Koenig & Bauer ma całkowitą rację co do swojej strategii produktowej i rynkowej.

Zgodnie z oczekiwaniami udział sprzedaży i zysków w trudnym otoczeniu rynkowym był niższy niż w roku poprzednim | Jednakże, zgodnie z oczekiwaniami, nadzwyczajne wydatki pozaoperacyjne, przede wszystkim dla wiodących targów drupa, obniżyły wynik w drugim kwartale o około 10 milionów euro. Oprócz tego jednorazowego efektu, operacyjny EBIT w drugim kwartale na poziomie -13,7 mln euro jest, zgodnie z prognozami, nieco gorszy niż operacyjny EBIT w pierwszym kwartale na poziomie -10,2 mln euro. Jednakże: w ujęciu miesięcznym EBIT Grupy w czerwcu wykazał poprawę w porównaniu z kwietniem i majem, przy dodatnim udziale EBIT.

W pierwszym półroczu operacyjny EBIT wyniósł -23,9 mln euro, odpowiednio skonsolidowany EBIT wyniósł -33,9 mln euro (rok poprzedni: -5,4 mln euro). Marża EBIT spadła odpowiednio z -0,9% w I półroczu poprzedniego roku do -6,4% w I półroczu 2024. Przy przychodach odsetkowych poniżej poziomu z roku poprzedniego wynoszącego -12,7 mln euro (rok poprzedni: -7,9 mln euro). €), wynik przed opodatkowaniem wyniósł -46,6 mln euro (rok poprzedni: -13,3 mln euro). Po uwzględnieniu podatku dochodowego i zarobków skonsolidowany wynik na dzień 30 czerwca 2024 r. spadł z -10,6 mln euro w analogicznym półroczu poprzedniego roku do -49,3 mln euro. Odpowiada to proporcjonalnemu zyskowi na akcję w wysokości -2,99 EUR (rok poprzedni: -0,65 EUR).

Sprzedaż Grupy w pierwszej połowie roku wyniosła 532,0 mln euro w trudnych warunkach rynkowych, czyli o 10,8% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (rok poprzedni: 596,4 mln euro). Głównymi przyczynami tego stanu rzeczy jest spadek napływających zamówień w segmencie Sheetfed w trzecim kwartale 2023 roku oraz związany z produkcją niższy poziom zaawansowania realizacji (POC) niż w roku poprzednim w jednostce biznesowej Banknote Solutions. Jednakże w drugim kwartale osiągnięto poprawę o 25,6 mln euro do 278,8 mln euro. Między innymi z tego powodu spółka spodziewa się mocnej drugiej połowy 2024 roku pod względem sprzedaży i zysków, aby osiągnąć roczny wynik operacyjny.

Mieszany obraz w segmentach | Segment arkuszowy był w stanie jeszcze bardziej poprawić poziom przyjmowania zamówień po kolejnych wzrostach w ostatnich trzech kwartałach i osiągnął wartość 350,8 mln euro w pierwszej połowie 2024 r. (rok poprzedni: 342,1 mln euro). Ze względu na słabą sytuację zamówień sprzedaż w trzecim kwartale 2023 roku wyniosła 290,6 mln euro, czyli o 17,5% mniej niż w roku poprzednim. Na dzień 30 czerwca 2024 r. wskaźnik EBIT wynoszący -8,4 mln euro był niższy od wyniku za półrocze poprzedniego roku, wynoszącego 9,4 mln euro i uwzględnia proporcjonalne wydatki na drupę, co dało marżę EBIT na poziomie -2,9% (rok poprzedni: 2,7%).

Przyjęcie zamówień w segmencie Digital & Webfed na kwotę 54,4 mln euro (w roku poprzednim: 73,1 mln euro) odzwierciedla obecną przejściową słabość rynku tektury falistej. Natomiast w drugim kwartale duży sukces sprzedażowy osiągnięto w zakresie cyfrowego zadruku z tektury falistej. Sprzedaż wzrosła o 7,4% do 75,3 mln euro w porównaniu z rokiem poprzednim. EBIT po sześciu miesiącach wyniósł -16,1 mln euro (rok poprzedni: -11,2 mln euro) i uwzględnia proporcjonalne wydatki na drupę, co dało marżę EBIT w wysokości -21,4% (rok poprzedni: -16,0%).

Wartość zamówień w segmencie Special na dzień 30 czerwca 2024 r. wyniosła 251,3 mln euro, czyli była o 62,8% wyższa niż w roku poprzednim wartość 154,4 mln euro. W drugim kwartale zamówienia na kwotę 197,2 mln euro były wyższe niż w pierwszym kwartale i wyniosły 54,1 mln euro, ale nie dorównały dużej liczbie zamówień z czwartego kwartału. Te silne wahania w przychodzących zamówieniach są spowodowane działaniami rządu i działalnością zakładów na dużą skalę.

Sprzedaż w pierwszej połowie 2024 r. spadła o 7,5% do 180,4 mln euro. Główną tego przyczyną był niższy niż w roku poprzednim stopień zaawansowania realizacji zamówień klientów w jednostce biznesowej Banknote Solutions, związany z produkcją. Zatem EBIT na dzień 30 czerwca 2024 r. wyniósł -13,1 mln euro (rok poprzedni: -1,2 mln euro) i uwzględnia proporcjonalne wydatki na drupę. W związku z tym marża EBIT wyniosła -7,3% (rok poprzedni: -0,6%).

Kluczowe dane dotyczące programu fokusowego „Spotlight” | W ramach programu fokusowego „Spotlight” Koenig & Bauer pracuje nad środkami zwiększającymi zyski w obszarach dochodowych, a także nad środkami restrukturyzacyjnymi w obszarach nierentownych. Zgodnie z zapowiedzią firma odpowiednio przeskalowała „Spotlight” i podała dalsze szczegóły w oparciu o rzeczywiste efekty po targach drupa. Obejmuje to przede wszystkim działania mające na celu poprawę kosztów w spółce holdingowej oraz w segmencie Digital & Webfed w Würzburgu, a także w segmencie Special w różnych lokalizacjach.

Należy spodziewać się specjalnych efektów dochodowych w wysokości od 30 do 45 milionów euro. Zostaną one uwzględnione w wyniku skonsolidowanym jako efekt specjalny w roku obrotowym 2024 i dotyczą głównie korekt kosztów rzeczowych i osobowych. Podjętą już ścieżkę osiągnięcia docelowego poziomu EBIT na poziomie około 6% przy skonsolidowanej sprzedaży najpóźniej do roku obrotowego 2026 na poziomie około 1,5 miliarda euro oraz wzmocnienia EBIT operacyjnego w roku 2025 zabezpiecza również program fokusowy „Spotlight”.

Partnerstwa: Spółka zależna Volkswagena, PowerCo, zleca prototypy | W czerwcu 2023 roku spółka zależna Volkswagena PowerCo i Koenig & Bauer ogłosiły wspólną współpracę w obszarze bezrozpuszczalnikowego (suchego) powlekania elektrod w ramach zrównoważonej produkcji ogniw akumulatorowych. W ramach tej współpracy firma Koenig & Bauer opracowała system bezrozpuszczalnikowego powlekania na sucho. PowerCo wnosi wiedzę dotyczącą materiałów i procesów. Firma PowerCo zamówiła obecnie niemal identyczną wersję systemu w firmie Koenig & Bauer. Obie strony oczekują, że przyczyni się to do dalszego przyspieszenia wspólnego projektu rozwojowego, aby osiągnąć wysokie cele rozwojowe.

Perspektywy na rok 2024 | Koenig & Bauer AG potwierdza wynik operacyjny za 2024 r. w dolnej części prognozowanego okresu na poziomie 25–40 mln euro i prognozowany cel sprzedaży na poziomie około 1,3 mld euro pomimo utrzymującej się trudnej sytuacji rynkowej. Po wydatkach na „Spotlight” w wysokości od 30 do 45 milionów euro i pozaoperacyjnych kosztach nadzwyczajnych w wysokości około 10 milionów euro, głównie w przypadku wiodących targów drupa, wynik EBIT Grupy wyniesie od -15 do -30 milionów euro. Oczekuje się, że segmenty specjalne, cyfrowe i internetowe będą miały nieproporcjonalny udział zarówno w EBIT, jak i sprzedaży. Koenig & Bauer spodziewa się, że druga połowa 2024 r. będzie mocna pod względem sprzedaży i zysków, co umożliwi osiągnięcie rocznego wyniku operacyjnego.

Źródło: Koenig & Bauer

Prenumeruj newsletter Świat Poligrafii Professional
Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Niniejszym wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie SUNNY MEDIA (wydawca czasopisma Świat Poligrafii Professional, Opakowania i Etykiety, Digital Business oraz serwisów: swiatpoligrafiipro.pl, katalog.printnews.pl, printnews.pl) zgodnie z wytycznymi zawartymi w Polityce prywatności opublikowanymi na łamach www.swiatpoligrafiipro.pl. SUNNY MEDIA informuje o możliwości wglądu i poprawiania zgromadzonych danych zgodnie z RODO.

Tylko dla ciebie

spot_img

Partnerzy portalu

Aktualności

- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img
- Reklama -spot_img

Stowarzyszenie Natureef

Ecco Plus

Drukarnia CDM Packaging

Scorpio

ZING