Okazją do nagrania kolejnego odcinka podcastu z serii „Rozmowy o druku” jest podsumowanie trzeciej edycji badań zrealizowanych przez Canon Polska we współpracy z firmą K+ Research. Wzięło w nich udział ponad 200 przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw, którzy dzielili się opiniami na temat swojego postrzegania technologii cyfrowych, zrównoważonego rozwoju i inwestycji w sprzęt biurowy.
Goście dziennikarza Jakuba Łukowskiego: Dariusz Szwed, ekspert od tematu cyfryzacji biur oraz cyberbezpieczeństwa w Canon Polska, Michał Kanownik, Prezes Związku Cyfrowa Polska i Przemysław Huk, Research Manager w firmie K+ Research, interpretując wyniki badań, próbowali odpowiedzieć na kilka pytań: skąd bierze się popularność technologii „chmury” wśród polskich przedsiębiorców, jak firmy podchodzą do kwestii szkoleń pracowników w procesach transformacji cyfrowej, jak powinno przebiegać racjonalne inwestowanie w sprzęty biurowe. Tematem rozmowy były także kwestie związane z budowaniem strategii biznesowych z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju.
Dlaczego przedsiębiorcy przekonali się do cyfryzacji? | Z badań Canon Polska wynika, że digitalizacja zasobów przedsiębiorstw roku na rok nabiera rozpędu. przedsiębiorstwa coraz chętniej wdrażają rozwiązania cyfrowe – korzysta z nich 56% dużych i 40% średnich firm. Największy odsetek respondentów wskazywał, że ich firma od dłuższego czasu używa „chmury” do przechowywania dokumentów lub zarządzania drukowaniem i skanowaniem (43%). Zaufanie do rozwiązań chmurowych w ciągu dwóch ostatnich lat wzrosło.
Na to, że mamy do czynienia faktycznie ze wzrostami, które są efektem przyjętej strategii prowadzonej przez kluczowych dostawców rozwiązań IT zwrócił uwagę Dariusz Szwed z Canon Polska, który podkreśla, że kluczowym momentem w zmianie nastawienia przedsiębiorców do kwestii cyfryzacji była pandemia.
Szkolenia to podstawa bezpieczeństwa cybernetycznego | W jaki sposób polskie firmy wspomagają pracowników w procesach transformacji cyfrowej? Badania Canon pokazują, że w średnich i dużych polskich firmach stawia się na programy szkoleniowe lub wsparcie techniczne dla pracowników korzystających z urządzeń drukujących w biurze – aż 61% badanych to potwierdza. Odpowiedzi, które dotyczą wątku szkoleń budzą optymizm. Mimo tego, nie sposób jednak nie zauważyć, że dla sporej części respondentów, odpowiednia polityka firmy w tym zakresie nie jest priorytetem.
Jak i w co inwestuje nowoczesne biuro? | Analizując wyniki badań, goście Jakuba Łukowskiego, odnieśli się do kwestii ESG – trendu, którego popularność w ostatnim czasie błyskawicznie rośnie. Według wyników badania, polskie firmy są otwarte na wprowadzanie do swojej floty odnowionego sprzętu oraz wdrażanie proekologicznych strategii. Coraz więcej wagi przywiązują również do kosztów eksploatacji urządzeń. Podczas zakupu nowego sprzętu biurowego, istotne czynnikiem dla 75% osób decyzyjnych są niskie zużycie energii i atramentów/tonerów. Aż 85% z nich niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, które reprezentują, przy zakupie nowego sprzętu opiera swoją decyzję o zrównoważone parametry produktu oraz o zrównoważone działania producenta.
Jak można ocenić wyniki tegorocznego badania na tle poprzednich dwóch edycji? Czy polscy przedsiębiorcy zmienili swój stosunek do nowoczesnych technologii na przestrzeni dwóch lat?
Mamy prawo do satysfakcji
Podobne merytorycznie badania były realizowane przez Canon na rynkach czeskim i węgierskim. Czy można mówić o podobieństwach czy raczej różnicach w podejściu do kwestii cyfryzacji, szkoleń i zrównoważonego rozwoju?
Uczestnicy podcastu nie ukrywali w trakcie rozmowy swojego optymizmu. Zwrócili uwagę na to, że – jako przedsiębiorcy – jesteśmy coraz bardziej świadomi korzyści jakie daje nowoczesna technologia, a w ciągu zaledwie dwóch lat dokonał się wyraźny postęp w procesach transformacji cyfrowej.
Z pewnością potrzebne jest jednak wzmacnianie świadomości tego, na jakich obszarach narzędzia cyfrowe mogą przynosić większe korzyści. Aktualnym wyzwaniem pozostaje także efektywność, która powinna towarzyszyć rozwiązaniom cyfrowym stosowanym w firmach.
Źródło: Canon