Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG) poradził sobie w trudnym otoczeniu rynkowym w roku obrotowym 2024/25 i osiągnął wyznaczone sobie cele. Według wstępnych obliczeń skorygowana marża EBITDA pozostała stabilna na poziomie 7,1 procent, co pozwoliło na pomyślne zamknięcie roku obrotowego.
Nieco niższy wolumen sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem, rosnące koszty wynagrodzeń i wydatki na targi drupa zostały skutecznie zrekompensowane przez podjęte działania mające na celu obniżenie kosztów i zwiększenie efektywności. Tylko w czwartym kwartale skorygowana marża EBITDA wzrosła dwukrotnie do około 10 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Sprzedaż wyniosła około 2280 milionów euro i była nieznacznie niższa od poziomu z poprzedniego roku (2395 milionów euro).
Po słabym pierwszym kwartale z powodu niechęci do zakupów w okresie poprzedzającym targi drupa, sprzedaż wzrosła z kwartału na kwartał w roku obrotowym i zamknęła się szczególnie silnym czwartym kwartałem. Wolne przepływy pieniężne wyniosły ok. 50 mln euro i były ponownie wyraźnie dodatnie (rok poprzedni: 56 mln euro), co nie uwzględniało żadnych pozycji nadzwyczajnych w roku sprawozdawczym, np. ze sprzedaży aktywów nieoperacyjnych.
„Udało nam się osiągnąć nasze cele na rok finansowy w trudnym otoczeniu ekonomicznym i niepewnych warunkach geopolitycznych” — powiedział Jürgen Otto, CEO HEIDELBERG. „Dzięki wyraźnie dodatnim wolnym przepływom pieniężnym drugi rok z rzędu potwierdziliśmy nasz solidny rozwój finansowy. Środki podjęte w celu obniżenia kosztów osobowych pomogą nam jeszcze bardziej wzmocnić naszą rentowność w nowym roku finansowym”. Oczekuje się, że skorygowana marża EBITDA ulegnie dalszej poprawie do około 8 procent w kolejnym roku finansowym 2025/26.
Wzrost liczby zamówień przychodzących w porównaniu z rokiem poprzednim stanowi podstawę dobrego startu w roku fiskalnym 2025/26
HEIDELBERG zamknął miniony rok finansowy z wysokim napływem zamówień. Ponad 600 milionów euro, zamówienia przychodzące w czwartym kwartale były wyższe niż w poprzednich kwartałach roku finansowego. Podstawą tego jest również globalne i zróżnicowane pozycjonowanie firmy, które pozwala HEIDELBERGOWI korzystać z różnej dynamiki wzrostu w poszczególnych regionach. Znaczący wzrost zamówień przychodzących w regionie EMEA w czwartym kwartale zasługuje na szczególną uwagę, podczas gdy region Ameryki wykazał niewielką poprawę na wciąż stonowanym poziomie. Po kilku poprzednich kwartałach silnego wzrostu, region Azji i Pacyfiku był poniżej poziomu z poprzedniego roku, głównie z powodu niechęci do inwestowania przed targami China Print.
Oba segmenty w podstawowej działalności odnotowały wzrost zamówień dzięki silnemu rozwojowi w obszarze produktów Sheetfed, przy czym segment Packaging Solutions odpowiadał za większy wzrost. Wstępne przyjęcie zamówień w całym roku wyniosło zatem około 2,430 mld euro, co stanowiło około 6 procent więcej niż w roku poprzednim, kiedy to kwota ta wyniosła 2,288 mld euro. Ogólnie rzecz biorąc, poprawę można zaobserwować w obu segmentach, przy czym Packaging Solutions stanowiło około 52 procent przyjęcia zamówień w całym roku. W porównaniu z rokiem poprzednim przyjęcie zamówień w tym strategicznie ważnym segmencie odnotowało bezwzględny wzrost o około 7 procent.
„Nasza globalna obecność w ponad 170 krajach na całym świecie przynosi efekty, szczególnie w czasach niepewności gospodarczej” — powiedział dr David Schmedding, dyrektor ds. technologii i sprzedaży w HEIDELBERG. „Dzięki rosnącej liczbie zamówień spodziewamy się lepszego początku nowego roku obrotowego w porównaniu z poprzednim rokiem. Targi China Print w maju powinny zapewnić dalszy impuls dla zamówień. Bacznie obserwujemy również rozwój ceł na całym świecie. Jednak w USA nie ma porównywalnego producenta w naszej podstawowej działalności. W globalnym otoczeniu rynkowym nasi konkurenci prawdopodobnie zostaną w takim samym stopniu dotknięci taryfami celnymi USA, co oznacza, że nadal będziemy utrzymywać naszą wiodącą pozycję. Ogólnie rzecz biorąc, jesteśmy pewni nowego roku obrotowego.

Dodatkowy, pozytywny impuls do zamówień spodziewany jest na targach China Print w maju
W dniach od 15 do 19 maja w Pekinie odbędą się największe targi branży poligraficznej w Chinach, China Print, które odwiedzą ponad 100 000 osób. Oczekuje się również obecności grup klientów z zagranicy. Pod względem sprzedaży Chiny są jednym z trzech największych rynków dla HEIDELBERGA. Na stoisku firma zaprezentuje swoje najnowsze innowacje mające na celu zwiększenie wydajności i produktywności, zintegrowaną produkcję hybrydową z drukiem offsetowym i cyfrowym, rozwijanie nowych możliwości biznesowych i transformację cyfrową.
Zajrzyj na nasz kanał na YouTube:
HEIDELBERG zamierza stopniowo rozszerzać swoją działalność i portfolio, aby oferować klientom zintegrowane rozwiązania kompleksowe dla całego procesu produkcyjnego poprzez automatyzację, robotykę i oprogramowanie. Jako dostawca systemów, celem jest wykorzystanie ogromnego potencjału w rozwijającym się segmencie opakowań. W Chinach roczna wielkość druku w sektorze opakowań rośnie o około 4 procent. HEIDELBERG tworzy w ten sposób również przewagę konkurencyjną dla swoich klientów w Chinach i zamierza dalej się rozwijać w tym segmencie rynku.
Źródło: Heidelberg