Dzięki wysokiemu portfelowi zamówień w wysokości 953 mln euro Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG) przewiduje, że druga połowa roku obrotowego 2024/2025 będzie silna, podczas gdy bieżące wydarzenia w poszczególnych kwartałach odzwierciedlają wyraźną sezonowość, której należało się spodziewać.
Ta pozytywna perspektywa opiera się na silnych zamówieniach przychodzących w pierwszej połowie roku, które są o 7,4 procent wyższe niż w roku poprzednim, i wynoszą 1,273 mld euro. Sprzedaż w wysokości 915 mln euro była zgodna z oczekiwaniami, dzięki powściągliwości w zakupach przed targami drupa (rok poprzedni: 1 092 mln euro).
„HEIDELBERG rozpoczyna bardzo mocną drugą połowę roku. Teraz zwiększamy wykorzystanie naszych mocy produkcyjnych, abyśmy mogli szybko i zyskownie zrealizować nasze zamówienia w trzecim i czwartym kwartale” — mówi dyrektor generalny firmy HEIDELBERG Jürgen Otto. „Prognozowana wielkość sprzedaży nowych maszyn została już prawie w całości zrealizowana dzięki zamówieniom, a nasze operacje produkcyjne działają na pełnych obrotach. Możemy być pewni, że osiągniemy nasze cele na ten rok”.
HEIDELBERG jest nadal szczególnie silny w Chinach i wokół nich. Zamówienia przychodzące w regionie Azji i Pacyfiku odnotowały najwyraźniejszy wzrost w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku obrotowego, zwiększając się o około 10 procent.
Na podstawie wysokiego poziomu zamówień firma przewiduje wyraźny wzrost sprzedaży, w szczególności w drugiej połowie bieżącego roku obrotowego. Po uwzględnieniu pozycji nadzwyczajnych marża EBITDA w pierwszych sześciu miesiącach roku obrotowego 2024/2025 wyniosła 3,4 procent (w analogicznym okresie poprzedniego roku: 9,2 procent) i była w szczególności dotknięta niższą sprzedażą w pierwszym kwartale i wydatkami związanymi z drupą. Ścisła dyscyplina kosztowa miała pozytywny wpływ w okresie sprawozdawczym.
To kolejny powód, dla którego EBITDA znacznie się poprawiła w porównaniu z pierwszym kwartałem z -9 mln euro do 40 mln euro. W okresie objętym przeglądem nie wystąpiły żadne pozycje nadzwyczajne wymagające korekty. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku (33 mln euro) wynik po opodatkowaniu po sześciu miesiącach spadł zgodnie z niższą skorygowaną EBITDA do -35 mln euro. W drugim kwartale wynik po opodatkowaniu był dodatni i wyniósł 7 mln euro (w analogicznym kwartale poprzedniego roku: 23 mln euro).
Po pierwszym półroczu wolne przepływy pieniężne wyniosły, zgodnie z przewidywaniami, -102 mln euro (w analogicznym okresie poprzedniego roku: -28 mln euro). Znacznie się poprawiły w drugim kwartale, osiągając wartości dodatnie, na poziomie 2 mln euro.
„Nasze aktywne zarządzanie kosztami przynosi coraz większe owoce, znacznie poprawiając wolne przepływy pieniężne w ciągu roku” — informuje dyrektor finansowy HEIDELBERG Tania von der Goltz. „Konsekwentna kontrola kosztów w nadchodzących miesiącach odegra dużą rolę w sukcesie bieżącego roku obrotowego. Ponadto przewidywane poprawy wyników w drugiej połowie roku będą miały pozytywny wpływ na wolne przepływy pieniężne”.
Segment rozwiązań opakowaniowych pozostaje motorem wzrostu – potwierdzono roczną prognozę
W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, segment rozwiązań opakowaniowych był w stanie zwiększyć liczbę zamówień przychodzących w pierwszej połowie roku o około 9,7 procent do 675 milionów euro, przyczyniając się tym samym do około 53 procent całkowitej wielkości. Megatrendy na rynku opakowań to przede wszystkim rosnący popyt na opakowania, które są zarówno zrównoważone, jak i wysokiej jakości.
To właśnie tutaj pozycjonowanie HEIDELBERGA jako integratora systemów i dostawcy kompleksowych rozwiązań ma pozytywny wpływ, pomagając w dalszym rozwijaniu jego bardzo silnej pozycji na rynku opakowań. Firma przewiduje również dalsze możliwości wzrostu w Chinach ze względu na korzyści wynikające z lokalizacji. W segmencie rozwiązań drukarskich liczba zamówień przychodzących wzrosła w tym samym okresie o około 5,5 procent do 594 milionów euro.
Poza działalnością opakowaniową HEIDELBERG chce wykorzystać inne mocne strony. Firma charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem eksportu, ponieważ ponad 80 procent jej działalności jest generowane poza Niemcami. W szczególności firma widzi dalsze możliwości wzrostu w Chinach i regionie Azji i Pacyfiku dzięki lokalnej produkcji i bardzo silnej pozycji rynkowej. Poza Azją HEIDELBERG korzysta globalnie w branży usługowej z dużej zainstalowanej bazy maszyn, które są połączone z firmą HEIDELBERG za pośrednictwem chmury. Sieciowanie umożliwia poprawę wydajności systemów, planowanie konserwacji zapobiegawczej i instalowanie aktualizacji oprogramowania.
Biorąc pod uwagę oczekiwania i założenia opublikowane i przedstawione w sprawozdaniu zarządu za lata 2023/2024, Spółka nadal spodziewa się, że sprzedaż za rok obrotowy 2024/2025 będzie zgodna z danymi z poprzedniego roku (rok poprzedni: 2395 mln EUR). Oczekuje się również, że skorygowana marża EBITDA będzie podobna do danych z poprzedniego roku (rok poprzedni: 7,2 procent). Wysoki portfel zamówień wynikający z udanych targów drupa oraz ciągła koncentracja na marżach i kosztach zapewnią solidną podstawę do osiągnięcia celów. W przyszłości nacisk zostanie położony przede wszystkim na strategiczne środki wzrostu w segmentach opakowań, przemysłu i usług, a także na dalsze redukcje kosztów.
Źródło: Heidelberg