Koenig & Bauer AG („Koenig & Bauer”, WKN: 719350 / ISIN: DE0007193500), wiodący globalny dostawca technologii w dziedzinie zastosowań druku przemysłowego ze szczególnym uwzględnieniem druku opakowań, jest w stanie odnotować zadowalający poziom zamówień pomimo stale trudnego rynku, a także dane operacyjne zależne od czynników sezonowych w pierwszym kwartale 2025 r.
Kwartał ten charakteryzował się nową strukturą segmentów, znaczącymi inicjatywami strategicznymi i początkowymi sukcesami programu skupienia „Spotlight”.
„Podstawowe warunki pozostają trudne – geopolitycznie i gospodarczo, a także pod względem polityki przemysłowej i handlowej. Dlatego tym ważniejsze jest dla nas nadanie właściwych akcentów naszemu strategicznemu rozwojowi” – mówi dyrektor generalny dr Andreas Pleßke. „Dzięki naszemu programowi skupienia „Spotlight” obraliśmy właściwą drogę, a wdrożone środki przynoszą planowane oszczędności. Koenig & Bauer zawsze wykazywał się zwinnością i zdolnością adaptacji w całej swojej historii. To przedsiębiorcze DNA zostało po raz kolejny potwierdzone wdrożeniem „Spotlight”.
Dane biznesowe za I kw. 2025 r.: wyższy napływ zamówień i największy portfel zamówień w pierwszym kwartale – przychody i zyski niższe niż w roku poprzednim z powodu czynników sezonowych
Pomimo globalnej niepewności wywołanej przez amerykańskie cła, liczba zamówień wzrosła, zwiększając się o 0,9% na dzień 31 marca 2025 r. do 245,2 mln euro w porównaniu z poprzednim rokiem, który wyniósł 242,9 mln euro. Przychód Grupy wynoszący 1032,8 mln euro osiągnął najwyższą wartość w pierwszym kwartale w niedawnej historii firmy, co oznacza wzrost o 14,6%. Przychody Grupy w wysokości 252,2 mln euro zbliżyły się do ubiegłorocznej wartości 253,2 mln euro.
Odzwierciedlało to głównie czynniki sezonowe, przede wszystkim w segmencie Special & New Technologies (S&T). Spokojny początek roku typowy dla sektora inżynierii mechanicznej jest szczególnie widoczny w zysku operacyjnym Grupy EBIT, który spadł rok do roku do -14,2 mln euro (rok poprzedni: -10,2 mln euro). Było to spowodowane wspomnianą sezonowością, która łącznie spowodowała ujemny efekt wolumenu i miksu w wysokości 1,2 mln euro. Ponadto, nieoperacyjne ujemne pozycje nadzwyczajne związane z programem „Spotlight” wyniosły -2,8 mln EUR i zgodnie z oczekiwaniami obciążyły zyski.
Chociaż „Spotlight” osiągnął planowane oszczędności, tymczasowe skutki w wysokości około 5 mln EUR, takie jak wahania kursów walut (około 2 mln EUR) i przesunięcia projektów ze skutkami odcięcia daty sprawozdawczej, wywarły presję na zyski. Jednak skutki te zostaną zniwelowane w ciągu roku. EBIT operacyjny wyniósł -11,4 mln EUR (rok poprzedni: -10,2 mln EUR), co odpowiada marży EBIT operacyjnego wynoszącej -4,5% (rok poprzedni: -4,0%). Po uwzględnieniu kosztów odsetkowych netto, zysk przed opodatkowaniem (EBT) wyniósł -20,6 mln EUR (rok poprzedni: -16,8 mln EUR). Po uwzględnieniu podatku dochodowego w wysokości -2,6 mln EUR (rok poprzedni: 0,2 mln EUR) Grupa odnotowała stratę netto w wysokości -23,2 mln EUR (rok poprzedni: -16,6 mln EUR). Przekłada się to na proporcjonalny zysk na akcję w wysokości -1,40 euro (w roku poprzednim: -1,01 euro).
Nowa struktura segmentów wzmacniająca dopasowanie do rynku i zarządzanie operacyjne
Od stycznia 2025 r. firma Koenig & Bauer koncentruje się na dwóch segmentach rynkowych:
Przy 172,8 mln euro, liczba zamówień w segmencie Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) była o 0,6% wyższa od już dobrego wyniku z poprzedniego roku, ale niższa od silnego ostatniego kwartału 2024 r. Przychody wyniosły 151,6 mln euro, co stanowi wzrost o 7,4% w porównaniu z poprzednim rokiem. Przy wskaźniku book-to-bill wynoszącym 1,14 (rok poprzedni: 1,22), portfel zamówień zmniejszył się z 439,8 mln euro na dzień 31 marca 2024 r. do 428,2 mln euro na koniec okresu objętego przeglądem.
EBIT operacyjny jest identyczny z EBIT i wyniósł -0,1 mln euro, co jest wartością nieznacznie wyższą od wyniku z poprzedniego roku wynoszącego -0,3 mln euro. Odzwierciedla to marża EBIT i marża EBIT operacyjny osiągnęły -0,1% (rok poprzedni: -0,2%).
Przychody z zamówień w segmencie Special & New Technologies (S&T) wzrosły o 6,8% rok do roku do 81,6 mln euro. Jednak były one ponownie znacznie niższe niż w poprzednim kwartale. Podobnie jak w roku poprzednim, było to w dużej mierze spowodowane zamówieniami od United States Bureau of Engraving and Printing w czwartym kwartale. Przychody w wysokości 108,0 mln euro były niższe o 7,2% w porównaniu z rokiem poprzednim, głównie w wyniku sezonowości.
Przy wskaźniku book-to-bill wynoszącym 0,76 (rok poprzedni: 0,66) portfel zamówień wzrósł do 609,4 mln euro na dzień 31 marca 2025 r. (rok poprzedni: 458,3 mln euro). EBIT wyniósł -12,6 mln euro (rok poprzedni: -12,0 mln euro), głównie z powodu wspomnianej sezonowości, i obejmuje proporcjonalne nieoperacyjne pozycje nadzwyczajne związane ze „Spotlight”, co skutkuje marżą EBIT na poziomie -11,7% (rok poprzedni: -10,3%). EBIT operacyjny wyniósł zatem -11,1 mln euro (rok poprzedni: -12,0 mln euro), co skutkuje marżą EBIT operacyjnym na poziomie -10,3% (rok poprzedni: -10,3%).
Jak wyjaśnia dr Stephen Kimmich, dyrektor finansowy i zastępca dyrektora generalnego Koenig & Bauer AG, odpowiedzialny za segment specjalny:
„Chociaż nasze zyski w pierwszym kwartale odzwierciedlają czynniki sezonowe i widzimy dalsze możliwości poprawy w tym zakresie, spodziewamy się nadrobić te tymczasowe efekty w dalszej części roku. Dzięki wprowadzeniu naszej nowej struktury segmentu będziemy mogli działać w jeszcze większym stopniu zgodnie z rynkiem, aby konkretnie poprawić wyniki naszej działalności. W połączeniu ze „Spotlight” realizujemy zatem kluczowe inicjatywy i projekty, które wzmocnią naszą rentowność i zabezpieczą ją w perspektywie długoterminowej. To jasne podejście strategiczne zapewnia nam stabilną podstawę – w tym do wdrożenia środków już zainicjowanych w ramach naszego rozwoju technologicznego i organizacyjnego. Z tego powodu potwierdzamy naszą obecną prognozę”.
Inicjatywy strategiczne: sztuczna inteligencja, oprogramowanie, partnerstwa i przejście na nową generację
W pierwszym kwartale 2025 roku firma Koenig & Bauer wdrożyła kilka przełomowych inicjatyw:
Nowy CFO wyznaczony: Dr Alexander Blum został mianowany Chief Financial Officer (CFO) na okres trzech lat od 1 lipca 2025 r. Dołączył do firmy 1 maja 2025 r. w interesie ustrukturyzowanej transformacji wraz z obecnym CFO i przyszłym CEO, Dr Stephenem Kimmichem. Dr Blum ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie jako CFO w różnych branżach, w tym IT, logistyce i inżynierii mechanicznej. Pracował w firmach rodzinnych, środowiskach private equity i spółkach giełdowych i wnosi bogate doświadczenie w zakresie strategii finansowych.
Wydzielenie Kyana GmbH: Jeden centralny projekt transformacji cyfrowej obejmuje utworzenie Koenig & Bauer Kyana GmbH. Od 1 kwietnia 2025 r. jednostka cyfrowa, która wcześniej była zarządzana centralnie w ramach spółki holdingowej, została wydzielona do osobnej spółki zależnej w segmencie Special & New Technologies. Kyana będzie zarządzana przez Sandrę Wagner, poprzednio wiceprezes ds. cyfryzacji w Koenig & Bauer.
Firma będzie koncentrować się na rozwoju cyfrowych modeli biznesowych, aplikacji AI i rozwiązań opartych na danych w całym cyklu życia produktów drukowanych. Dzięki swojej pozycji jako odrębnego podmiotu będzie w stanie skuteczniej odpowiadać na potrzeby klientów i wykorzystywać potencjał rynkowy z większą spójnością.
Partnerstwo z Google Cloud: Wraz z Google Cloud i Deloitte, Kyana opracowała platformę opartą na chmurze dla firm markowych i aplikację dla użytkowników końcowych. Te innowacje zostały zaprezentowane po raz pierwszy na stoisku strategicznego partnera firmy, Google Cloud, na targach Hannover Fair 2025. Aplikacja imponująco demonstruje potencjał oferowany przez interakcję wspieraną przez AI wzdłuż łańcucha wartości opakowań drukowanych.
Partnerstwo z firmą Siemens: Ponadto nawiązano strategiczne partnerstwo z firmą Siemens w celu udoskonalenia modułowego zestawu narzędzi automatyzacji i opracowania przyszłościowych koncepcji maszyn dla nowoczesnych procesów produkcyjnych. Wspólnie z firmą Siemens mają zostać opracowane rozwiązania, które wyznaczają nowe standardy w zakresie elastyczności, łączności i wydajności. Wstępne wyniki spodziewane są w niedalekiej przyszłości.
Działania te wzmocnią bazę technologiczną, innowacyjność i strukturę zarządzania firmy, tworząc w ten sposób solidną bazę na resztę roku.
Program skupienia „Spotlight”: podstawa trwałej poprawy wyników
Dzięki programowi „Spotlight” firma Koenig & Bauer dąży do trwałej poprawy jakości zysków i dąży do stałego wzrostu przychodów w obszarach rentownych, jednocześnie restrukturyzując obszary nierentowne. „Spotlight” koncentruje się na czterech głównych obszarach: BNSx, D&W 2.0, Metal 2.0 i spółce holdingowej. W 2024 r. nadzwyczajne pozycje nieoperacyjne wyniosły łącznie 50,4 mln EUR, obciążając EBIT Grupy, a jednocześnie kładąc podwaliny pod rentowny wzrost w nadchodzących latach.
W toku ostatecznej implementacji wszystkich środków w pierwszej połowie 2025 r. spodziewane są dalsze wydatki w dolnym przedziale jednocyfrowym milionów euro – w pierwszym kwartale powstało 2,8 mln EUR – w celu dokończenia projektu i wsparcia zrównoważonego wzrostu zysków Grupy. Firma prognozuje oszczędności brutto w wysokości 40–50 mln EUR w 2025 r. i 60–70 mln EUR w 2026 r.
Perspektywy: skupienie się na wdrażaniu i rentowności
Sytuacja w zakresie polityki gospodarczej pozostaje trudna – szczególnie w świetle planowanych taryf USA. Będą one miały wpływ nie tylko na Koenig & Bauer, ale także na jego głównych konkurentów, którzy mają siedzibę głównie w Europie. Zasadniczo wyższe taryfy mogą wywierać presję na popyt na rynku amerykańskim, a tym samym stanowić wyzwanie dla całej branży. Zakres, w jakim ten spadek może zostać zrekompensowany, nie może być ostatecznie oceniony na tym etapie. W tym kontekście Zarząd potwierdza swoją prognozę.
Pomimo trudnych i niepewnych globalnych warunków ekonomicznych i geopolitycznych, Koenig & Bauer widzi się dobrze w pozycji na rok 2025. Dzięki historycznie wysokiemu portfelowi zamówień i dodatkowym oszczędnościom z programu „Spotlight”, Zarząd przewiduje niewielki wzrost przychodów do 1,3 mld euro, któremu towarzyszyć będzie wyższy zysk operacyjny EBIT w przedziale od 35 mln euro do 50 mln euro. W ramach tego przedziału osiągnięcie celu jest w dużym stopniu uzależnione od rzeczywistych globalnych wydarzeń gospodarczych i geopolitycznych w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Patrząc w przyszłość na rok 2026, Koenig & Bauer nadal prognozuje przychody Grupy na poziomie około 1,5 mld euro, którym towarzyszyć będzie marża operacyjna EBIT na poziomie około 6%. Ze względu na globalną niepewność gospodarczą i geopolityczną oraz wynikającą z niej ograniczoną widoczność planowania przyszłościowego, przychody Grupy mają obecnie wynieść od 1,4 do 1,5 mld euro, a marża operacyjna EBIT osiągnie poziom 5-6%.
Źródło: Koenig & Bauer